Västtrafik tredubblar satsning på nya förare

Under 2024 kommer Västtrafik tredubbla sin finansiering för att utbilda nya bussförare. För att få bukt med bristen på förare i busstrafiken utökas antalet utbildningsplatser från 100 till 300 platser.

Västtrik storsatsar nu på att utbilda nya bussförare.
Västtrik storsatsar nu på att utbilda nya bussförare. Foto: Eddie Löthman

Förarbristen i svensk kollektivtrafik är stor och Västtrafiks verksamhet är inget undantag. För att förbättra läget har Västtrafik sedan tidigare bidragit genom att finansiera utbildningsplatser för nya bussförare. Under 2023 utbildades 100 nya förare genom satsningen. Nu har Västtrafik beslutat att tredubbla satsningen till 2024 och ska nu utbilda 300 nya förare.

– Vår situation med förarbrist är akut och som ansvariga för trafiken behöver vi agera. Därför utökar vi nu det här viktiga arbetet och gör vad vi kan för att stötta våra partners i att hitta nya förare till vår trafik, säger Anna Johansson, chef för affärsenheten på Västtrafik.

Miljonsatsning på förare

Det är genom Västtrafiks trafikbolag som utbildningarna sker. Trafikbolagen erbjuds att ta del av finansiering från Västtrafik för att utbilda nya bussförare. Under 2023 betalade Västtrafik ut 6 miljoner kronor till bolagen, under nästa år väntas den summan bli 18 miljoner kronor.

Gör flera insatser

Förarbristen är påtaglig inom bussbranschen. På några års sikt saknas upp emot 700 bussförare i regionen.

Förutom att finansiera fler utbildningsplatser jobbar Västtrafik med förarbristen på flera sätt. Bland annat arrangeras riktade rekryteringsevent och genom Svensk kollektivtrafik pågår ett nationellt samarbete för att skapa trygga medarbetare samt öka attraktiviteten i branschen.

– Förarbristen har redan idag påverkan på vår trafik och vi behöver göra allt vad vi kan för att komma till rätta med den. Nu gör vi den här satsningen och fortsätter jobba med frågan på flera olika håll under det kommande året, säger Anna Johansson.

Anna Johansson, chef på affärsenheten på Västtrafik.