Punktliga och säkra tåg – viktigast för resenärerna
Resandet med tåg är nu tillbaka på liknande nivåer som innan pandemin, men andelen som reser regelbundet med tåg är klart lägre än tidigare: "Vi ser att människors resmönster förändrats i spåren av pandemin och den utveckling av digitaliseringen som den bar med sig," säger Josefin Hallenberg, utredare vid Transportstyrelsen.

Transportstyrelsen har genomfört en marknadsundersökning för att få en bild över hur både tågresenärer och personer som inte väljer att resa med tåg ser på tågresande. Undersökningen genomfördes våren 2023, drygt ett år efter att restriktionerna till följd av covid-19-pandemin upphörde.
Resenärsundersökningen är nu klar och visar på en återgång till mer normala tågvanor. De som avstod från att resa under pandemin har helt enkelt börjat resa med tåg igen. Två av tre i undersökningen uppgav att de hade rest med tåg under det senaste året, vilket innebär att andelen resenärer är tillbaka på samma nivåer som 2019. En närmare granskning av resultatet visar dock tydligt att resmönstren har förändrats, framför allt reser man inte lika ofta med tåg som innan pandemin:
– Det förändrade beteendet har bland annat möjliggjorts av den ökade digitala tillgängligheten som bland annat gör att fler möten nu kan ske digitalt, säger Josefin Hallenberg.
Biljettpris och punktlighet gör resenären nöjd
Både punktlighet och biljettpris lyfts fram i undersökningen som två viktiga faktorer som påverkar både resenärer och icke-resenärer. Samtidigt upplever många resenärer att dessa faktorer fungerar dåligt. Bara 6 av 10 resenärer upplever att tågen oftast eller nästan alltid är i tid. När det gäller biljettpriset är nöjdheten i 2023 årsrapport generellt lägre än både 2019 och 2021. 2022 ökade också prisindex för järnvägsresor med hela 18,5 procent.
– De som i dag inte åker tåg uppger att bättre tidhållning och bättre priser är faktorer som skulle kunna få dem att resa med tåg. Här finns alltså en möjlighet att både öka nuvarande resenärers nöjdhet och locka framtida resenärer, säger Josefin Hallenberg.
Trafiksäkerhet och trygghet ombord
Enligt undersökningen är merparten av resenärerna nöjda med hur det fungerar att resa med tåg. Mest nöjda är resenärerna med ombordpersonalens bemötande, tryggheten ombord och hur trafiksäkerheten fungerar.
– Vi kan konstatera att det är de grundläggande aspekterna som är viktigast för resenärerna: punktlighet, trafiksäkerhet och trygghet ombord, säger Josefin Hallenberg.
Nyckelord
Kontakter
Josefin Hallenbergutredare
Tel:010-495 63 31josefin.hallenberg@transportstyrelse.seTransportstyrelsens presstjänst
Tel:010-495 43 00press@transportstyrelsen.seLänkar
Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem
Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.
Vi finns på 13 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.
Följ Transportstyrelsen
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen
Färre skadade i vägtrafiken första halvåret 202518.12.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Under de första sex månaderna i år skadades totalt 21 653 personer i vägtrafiken. Nästan 3 av 4 av de skadade är oskyddade trafikanter – det vill säga fotgängare, cyklister, elsparkcyklister, mopedister och motorcyklister. Det visar preliminära uppgifter som rapporterats till Transportstyrelsen.
Utbildarna lever inte upp till kraven11.12.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
En majoritet av de granskade utbildarna som bedriver fortbildning av yrkesförarkompetens (YKB) lever inte upp till lagkraven. Det visar Transportstyrelsens tillsyn: – Det är allvarligt. Yrkesförarna har rätt till bra utbildning – för att vidhålla en trygg arbetsmiljö och ha möjlighet att bidra till nollvisionen, säger Jussi Ståhl, inspektör vid Transportstyrelsen.
Rättelse – ärende rörande Rally-VM ännu inte avgjort10.12.2025 09:30:00 CET | Pressmeddelande
Transportstyrelsen gick den 8 december ut med besked att myndigheten fattat beslut i ett överklagat ärende rörande Rally Sweden. Efter att beslutet och ett pressmeddelande publicerats har myndigheten uppmärksammat att kammarrättens dom överklagats till Högsta förvaltningsdomstolen. Kammarrättens avgörande har därmed inte vunnit laga kraft än.
Tåget lockar allt fler – men viktiga utmaningar kvarstår10.12.2025 08:15:00 CET | Pressmeddelande
Hela 7 av 10 personer har rest med tåg under det senaste året. Det framkommer i Transportstyrelsens nya marknadsundersökning Resenärernas syn på järnvägsmarknaden 2025: – Det här är den högsta nivån som vi hittills har uppmätt i dessa undersökningar. Järnvägen fortsätter locka resenärer, säger Jonathan Sundin, utredare vid Transportstyrelsen.
Ta det lugnt i jul- och nyårstrafiken9.12.2025 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Jul- och nyårshelgen innebär intensiv trafik på landets vägar. Mellan den 20 december och 12 januari omkommer i genomsnitt 10 personer och nästan 3 000 skadas varje år (medeltal för åren 2020-2025). Det visar Transportstyrelsens preliminära statistik.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum