Midmarket-företagen inför 2024: Brist på kompetens och kapital hindrar tillväxt

En begränsad marknad, brist på rätt kompetens och svårigheter att få finansiering. Det anses vara de största utmaningarna för företag just nu. Detta enligt Grant Thornton, som inför 2024 frågat 1 000 medelstora bolag vad som hindrar deras tillväxt och utveckling mest. Undersökningen visar också att vart tionde bolag på mid-market helt saknar mätetal.

Foto: Grant Thornton

Kompetensförsörjning har sedan länge varit utmanande för växande medelstora företag. Fler än var tredje beslutsfattare (34 procent) anger nu att bristen på rätt kompetens är ett hinder. Men något fler, 36 procent, menar att brist på kundunderlag och en begränsad marknad är det största tillväxthindret för tillfället.

Kartläggningen visar också att andelen som upplever en begränsad marknad som ett hinder ökar i takt med att företagsstorleken ökar, vilket är en indikation på att ju större bolagen blir, desto större är behovet av internationella affärer. Förutom kompetensbrist och brist på kundunderlag vittnar nu allt fler beslutsfattare också om svårigheten att få finansiering.

- Kapitalanskaffning är helt klart svårare nu än för bara ett år sedan, både sett till bankkrediter och investerarkapital. Det finns inga ”snabba lösningar” för bolag som vill växa eller finansiera investeringar. Vi är med i flera processer där bolag tvingas ställa om sina tillväxtplaner. Läget just nu är utmanande, där entreprenörer både saknar kapital och rätt resurser för att ta nästa steg i tillväxtresan, säger Anna Johnson.

Samtidigt uppger bara fyra bolag av hundra i kartläggningen att omställningen till en hållbar affärsmodell är ett hinder.

- På Grant Thornton är vi övertygade om att nyckeltalen som definierat vår tids sätt att driva mot lönsamhet och tillväxt, behöver kompletteras med fler och i vissa fall helt nya för att säkra framtida konkurrenskraft. CSRD är ett steg på vägen, men medelstora bolag måste agera nu, inte vänta in att ett EU-regelverk ska träffa deras verksamhet. Ska du vara relevant för investerare och locka nya medarbetare måste du ha relevanta nyckeltal inom såväl E, S och G, menar Anna Johnson.

Finansiella nyckeltal vanligast
Vad är det då företagen mäter idag för att veta att de är på rätt väg? Över hälften svarar att det är de klassiska finansiella nyckeltalen såsom lönsamhet, resultat och omsättning. Sedan kommer kundnöjdhet (11 procent).

- Det är visserligen glädjande att ett viktigt nyckeltal som kundnöjdhet är det som kommer näst efter finansiella resultat. Att ligga nära sina kunder är extra viktigt i en osäker ekonomi. Men att bara 8 procent ser medarbetarnöjdhet som ett viktigt mått på att man är på rätt väg förvånar mig dock, inte minst med tanke på att kampen om kompetensen är fortsatt hård, säger Anna Johnson.

Kartläggningen visar också att drygt vart tionde bolag (11 procent) uppger att de inte har några mätetal.

- Vi brukar säga att det man mäter blir verklighet. Följaktligen blir detta ännu viktigare när CSRD implementeras nu i januari 2024. Företag idag måste vara långsiktiga och inkludera hela ESG-perspektivet. Det är enda vägen att visa hur man bygger värde i framtiden, säger Anna Johnson.

Om undersökningen
Grant Thornton har intervjuat beslutsfattare i mid-market, det vill säga aktiebolag i Sverige som omsätter 10-500 miljoner per år. Totalt har 1004 respondenter medverkat under perioden september till oktober 2023​. 83 procent är entreprenörsledda bolag​ och 97 procent av de svarande är CEO, CFO eller liknande. Undersökningen har genomförts av företaget Prospector.