Transaktionstrender 2023 – ny rapport från Grant Thornton

Transaktionsvolymen i Sverige kan betraktas som relativt stark under 2023 trots att antalet transaktioner minskat med elva procent jämfört med 2022. Det framgår när Grant Thornton för det sjätte året i rad presenterar Transaktionsrapporten.

Den europeiska ekonomin har fortsatt präglats av geopolitiska osäkerheter, ett relativt sett högt ränteläge och en svagare konjunktur, vilket haft en negativ inverkan på den svenska transaktionsmarknaden. Trots det kan transaktionsvolymen 2023 betraktas som fortsatt stark.

- Vi lämnar ett lugnare transaktionsår bakom oss jämfört med tidigare två år. På köparsidan har många tidigare snabbväxare och serieförvärvare valt att fokusera på förbättrad lönsamhet, medan säljarsidan varit försiktigare med att intiera säljprocesser, säger Stefan Wiklund, Head of M&A på Grant Thornton.

Under 2023 rapporterades 892 transaktioner på den svenska marknaden, en minskning med 11 procent jämfört med 998 transaktioner 2022. Högst aktivitet finns fortsatt inom sektorerna Industri och Teknologi som tillsammans utgör 52 procent av det totala antalet genomförda transaktioner. Särskilt utmärker sig underkategorin Mjukvara, som generellt sett är mindre konjunkturkänslig och där bolag med återkommande intäkter och säkrade kassaflöden fortsätter att locka investerare.

Om rapporten:
Syftet med transaktionsrapporten är att ge en sammanfattande bild av trenderna på den svenska transaktionsmarknaden. Analyser utgår från antalet transaktioner, köparnas geografiska härkomst, sektorer, publika värden och omvärldsfaktorer.

Rapporten innehåller bland annat:

• Utvecklingen år för år sedan 2013

• De 10 mest transaktionsintensiva sektorerna

• Jämförelse mellan de nordiska länderna

• Fördelningen mellan finansiella och industriella investerare

• Fördjupning av branscherna Industri, Hälsovård och Teknologi

Ta del av rapporten i sin helhet: Det senaste trenderna inom transaktionsmarknaden | Grant Thornton

Kontakt:
Stefan Wiklund, Head of M&A på Grant Thornton