Grant Thornton växer globalt – 73 000 medarbetare på 149 marknader

Grant Thornton International Ltd redovisar ytterligare ett starkt år för nätverket. Omsättningen ökar från 7,2 till 7,5 miljarder USD och samtliga affärsområden visar på fortsatt tillväxt. Nätverket fortsätter också att växa i antalet anställda och närmar sig nu 73 000 medarbetare globalt.

Grant Thornton International

Grant Thornton Sweden, med 1400 medarbetare, är ett av medlemsföretagen. Totalt finns Grant Thornton nu representerade på 149 marknader runtom i världen. Antalet anställda i medlemsländerna fortsätter också att öka, från 68 500 till 72 900 På tre år har nätverket ökat med 15 000 medarbetare.

- Våra medarbetare är tillsammans med kunderna vår största tillgång. Att nätverket växer med 5 000 personer, med bibehållen stark tillväxt, är ett bevis på att vi är en attraktiv arbetsgivare både globalt och i Sverige. Det visar också att våra investeringar i våra medarbetare ger resultat. Grant Thornton strävar efter att skapa en inkluderande kultur baserad på relation, engagemang och mångfald – oavsett var i världen man jobbar, säger vd Anna Johnson.

Tvåsiffrig ökning
Grant Thornton International Ltds verksamhetsår stängde den 30 september. Samtliga stora affärsområden redovisar en ökning, varav den största inom revision med 14,5 procent. Advisory hade en tillväxt på 11,8 procent och Skatt 10,8 procent – ett bevis på att satsningen på att erbjuda kunderna tjänster inom flera områden är rätt.

- I Sverige har vi också tjänster inom redovisning och lön. Det är ett framgångsrecept att erbjuda företagen ett brett utbud av ekonomiska tjänster. Vi kan möta upp kundernas efterfrågan snabbt, både lokalt och globalt. Samverkan mellan våra olika affärsområden ökar hela tiden, i linje med vad kunderna efterfrågar, säger Anna Johnson.

Även den regionala utvecklingen har varit stark, med EMEA i täten, upp 12,8 procent. Totalt sett rapporterade 106 medlemsföretag ökade intäkter, varav cirka 60 procent rapporterade en tvåsiffrig ökning.

Grant Thornton Swedens räkenskapsår löper 1 maj till 30 april. Den senaste årsredovisningen visade den högsta tillväxten på 15 år, med en omsättning på närmare 1,9 miljarder, vilket var en ökning med 11 procent. Antalet anställda vid verksamhetsårets slut var 1405, vilket var fler än någonsin tidigare. För övriga nyckeltal se Grant Thornton redovisar rekordtillväxt

Länk till Grant Thornton International: Grant Thornton global revenue growth | Grant Thornton

Observera att GTIL rapporterar globala resultat i USD. De flesta medlemsföretag använder dock inte USD som lokal rapporteringsvaluta, därför beräknas årets resultat med föregående års USD-kurs för att ta bort effekten av valutafluktuationer under innevarande år. Detta hänvisas till som “constant currency” som används till att eliminera valutafluktuationer samt att hänsyn är tagen för tillväxt och avyttringar när finansiella resultat och nyckeltal beräknas för företag med verksamheter i olika länder. Detta möjliggör en likvärdig jämförelse mellan rapporteringsperioder.