Hyresförhandlingen med ÖBO är klar

Efter en längre tids förhandling har Hyresgästföreningen och ÖrebroBostäder (ÖBO) nu nått fram till en hyresöverenskommelse. Överenskommelsen som sträcker sig över två år omfattar ca 22.000 bostäder.

Förutsättningarna är och har varit mycket svåra att bedriva förhandlingar under. Hyresgästföreningen har lyft fram hyresgästernas pressade ekonomiska situation medan ÖBO visat på stora behov av intäktsökningar för att kunna hantera senare tids kraftiga kostnadsökningar.

Vi har fått löfte om att ingen vinstutdelning kommer ske från ÖBO till ägaren (kommunen) vare sig för 2023 eller för 2024 och vår förväntan är att motsvarande beslut kommer fattas även för 2025.

- Hyreshöjningarna som vi har gått med på ska varken finansiera vinster att samla på hög eller än mindre användas till utdelningar, utan fullt ut användas inom ÖBO på ett sätt som kommer hyresgästerna åter i form av en fortsatt hög service- och underhållsnivå, säger Erik Anfält, förhandlingsledare på Hyresgästföreningen.

- Det svåra är inte att slänga argument på varandra från varsin ringhörna. Det är enkelt. Det svåra är att kliva fram mot varandra och försöka mötas i ett handslag som båda parter kan acceptera. Det har vi nu lyckats med och det i sig känns bra. Det finns även poänger med att vi har träffat en längre hyresuppgörelse än vi normalt gör i detta utmanande ekonomiska läge. Nu vet både ÖBO och ÖBO:s hyresgäster vad man har att förhålla sig till under kommande två år, avslutar Erik Anfält.

Från 1 januari 2024 höjs ÖBO:s hyror med i genomsnitt 5,1 procent (de flesta hyror höjs med 5,25 procent medan höga nyproduktionshyror höjs med 3 procent).

Från 1 januari 2025 höjs ÖBO:s hyror med i genomsnitt 4,45 procent (eventuella differentieringar kommer diskuteras under senare delen av 2024).

Kontakt: Erik Anfält, förhandlingsledare: 070-313 12 45 eller erikanfalt@hyresgastforeningen.se

Skiljeman har avgjort hyrorna för privata hyresvärdar i fyra kommuner i Sörmland26.3.2024 09:26:29 CET | Pressmeddelande

Efter att Fastighetsägarna MittNord avbröt förhandlingarna och valde tvist i stället för lokal förhandling så har nu den oberoende skiljemannen kommit med en rekommendation om hyreshöjning för 2024. Rekommendationen sträcker sig i ett spann mellan 5,3 och 5,7 procent och gäller för drygt 14 000 hushåll i Sörmlands län. Fastighetsägarna krävde höjningar på elva procent.

Förhandlingen om hyror 2024 mellan Hyresgästföreningen och Eskilstuna Kommunfastigheter AB (Kfast) är klar14.3.2024 15:00:00 CET | Pressmeddelande

Den pågående ekonomiska osäkerheten präglad av hög inflation och stigande räntor har inneburit en utmaning för både hyresgäster och fastighetsägare. Hyrorna för bostadslägenheter med varmhyra och kallhyra höjs med 5,3 procent. Hyrorna för nyproducerade bostadslägenheter med presumtionshyra höjs med 3,23 procent. Höjningarna gäller från 1 april.