Svensk tillverkningsindustri tveksamma till AI
Intresset för artificiell intelligens fortsätter vara stort bland svenska bolag. Tillverkande företag ställer sig däremot mer avvaktande till tekniken. Svea Banks senaste undersökning visar att endast en av fyra företagare inom tillverkning överväger att integrera AI. Bristen på rätt kompetens anges som en av de främsta orsakerna.
I Sveas senaste AI-undersökning framkommer det att allt fler svenska företagare börjat omfamna AI-tekniken i sin verksamhet. När Svea nu riktar fokus mot tillverkningsindustrin ser det dock annorlunda ut.
Resultatet visar att endast en av fyra inom tillverkningsindustrin överväger att integrera AI i verksamheten. Detta är betydligt färre än rikssnittet där var tredje företag överväger tekniken.
Intresset för AI bland tillverkande företag har dock ökat sedan 2019 då Svea senast ställde frågan men inte lika snabbt som bland svenska bolag i stort. Föregående tillfälle svarade 17 procent av företag inom tillverkning ja på frågan om de övervägde AI. En siffra som då låg i linje med rikssnittet på 18 procent.
Närmare varannan företagare inom tillverkningsindustrin, 48 procent, uppger att de helt enkelt inte ser nyttan med tekniken och 24 procent svarar att de saknar den kompetens som krävs.
Produktutveckling har störst potential
Företagare inom tillverkningsbranschen ser störst besparingspotential med hjälp av AI inom området produktutveckling, något som 46 procent uppgett. Motsvarande siffra för rikssnittet är 25 procent.
På frågan hur företagare inom tillverkningsindustrin tror att organisationen skulle påverkas under en femårsperiod av att integrera AI uppger 45 procent att de skulle behöva utbilda sin personal. Samtidigt tror 13 procent att det skulle innebära färre anställda medan 28 procent svarar att det inte skulle göra någon skillnad alls.
– AI-tekniken har stor potential hos tillverkande företag. Inte minst inom området produktutveckling som resultatet bekräftar. Det finns även en hel del administration och repetitiva arbetsuppgifter där AI kan göra stor skillnad. Att vidareutbilda personal och se till att rätt kompetens finns bör därför hamna högt på agendan hos företagare inom tillverkning, säger Ulrika Fornander, Affärsområdeschef, Svea Bank.
Bilaga
Överväger ni att integrera AI-teknik i ert företag?
Totalt 2019 |
Totalt 2023 |
Tillverkningsindustrin 2019 |
Tillverkningsindustrin 2023 |
|
Ja |
18% |
31% |
17% |
25% |
Nej |
69% |
55% |
68% |
65% |
Vi använder redan AI |
6% |
10% |
5% |
6% |
Jag är inte bekant med AI |
3% |
2% |
4% |
2% |
Vet ej |
4% |
3% |
6% |
3% |
Varför överväger ni inte att integrera AI-teknik i ert företag?
Totalt 2019 |
Totalt 2023 |
Tillverkningsindustrin 2019 |
Tillverkningsindustrin 2023 |
|
Vi ser ingen nytta med AI |
47% |
48% |
57% |
48% |
Jag tror inte att det skulle bidra till ökad försäljning |
11% |
8% |
9% |
7% |
Vi har inte den kompetens som krävs |
10% |
19% |
5% |
24% |
Det verkar för krångligt |
6% |
5% |
3% |
3% |
Det är för dyrt |
5% |
4% |
3% |
4% |
Vi har inte tillräckligt med data för att det ska vara värt investeringen |
4% |
12% |
5% |
14% |
AI är bara en övergående trend |
0% |
1% |
0% |
3% |
Annat |
24% |
12% |
21% |
11% |
Vet inte |
8% |
2% |
7% |
1% |
Inom vilka områden tror du att det rent generellt går att genomföra störst besparingar med hjälp av AI?
Totalt 2023 |
Tillverkningsindustrin |
|
Analys av data |
49% |
40% |
Marknadsföring |
44% |
37% |
Ekonomi och redovisning |
34% |
29% |
Kundtjänst |
32% |
29% |
Produktutveckling |
25% |
46% |
Frakt och leverans |
18% |
23% |
Lagerhantering |
16% |
23% |
Orderläggning |
16% |
26% |
Risk och säkerhet |
14% |
20% |
Miljö och hållbarhet |
13% |
17% |
Annat |
4% |
9% |
Vet ej |
3% |
6% |
Hur tror du att er organisation under en femårsperiod skulle påverkas av att integrera AI?
Totalt 2023 |
Tillverkningsindustrin |
|
Skulle behöva utbilda nuvarande personal |
35% |
45% |
Färre anställda |
11% |
13% |
Skulle behöva byta ut personal och kompetens |
9% |
6% |
Fler anställda |
5% |
6% |
Skulle anställa mer personal som är verksamma utomlands |
0% |
0% |
Annat |
3% |
1% |
Ingen skillnad |
35% |
28% |
Vet ej |
12% |
13% |
Nyckelord
Kontakter
Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion
Bilder
Dokument
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Resultatet av e-handlarnas hållbarhetsarbete: Starkare varumärke och nöjdare kunder18.4.2024 10:21:09 CEST | Pressmeddelande
Hållbarhetsarbete är en tydlig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Sveas undersökning E-handelsläget. 44 procent svarar att de arbetar aktivt med att förbättra hållbarheten i sin verksamhet – något som resulterat i många positiva effekter. Samtidigt svarar 42 procent att de inte gör något alls för att e-handeln ska bli mer hållbar.
Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande
Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.
Oförändrad ränta ger hopp bland Sveriges e-handlare4.4.2024 07:30:00 CEST | Pressmeddelande
Efter ett dystert 2023 ser svenska e-handlare ljusare på 2024. Det visar Svea Banks undersökning E-handelsläget, besvarad av 514 svenska e-handlare. Tre av fyra tror på tillväxt under årets första kvartal. Endast fem procent förutspår negativ tillväxt, vilket närmast är en halvering från samma period föregående år.
Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.
Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer28.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum