Svea Bank AB (publ)

Svensk tillverkningsindustri tveksamma till AI

Dela

Intresset för artificiell intelligens fortsätter vara stort bland svenska bolag. Tillverkande företag ställer sig däremot mer avvaktande till tekniken. Svea Banks senaste undersökning visar att endast en av fyra företagare inom tillverkning överväger att integrera AI. Bristen på rätt kompetens anges som en av de främsta orsakerna.

I Sveas senaste AI-undersökning framkommer det att allt fler svenska företagare börjat omfamna AI-tekniken i sin verksamhet. När Svea nu riktar fokus mot tillverkningsindustrin ser det dock annorlunda ut.

Resultatet visar att endast en av fyra inom tillverkningsindustrin överväger att integrera AI i verksamheten. Detta är betydligt färre än rikssnittet där var tredje företag överväger tekniken.

Intresset för AI bland tillverkande företag har dock ökat sedan 2019 då Svea senast ställde frågan men inte lika snabbt som bland svenska bolag i stort. Föregående tillfälle svarade 17 procent av företag inom tillverkning ja på frågan om de övervägde AI. En siffra som då låg i linje med rikssnittet på 18 procent.

Närmare varannan företagare inom tillverkningsindustrin, 48 procent, uppger att de helt enkelt inte ser nyttan med tekniken och 24 procent svarar att de saknar den kompetens som krävs. 

Produktutveckling har störst potential

Företagare inom tillverkningsbranschen ser störst besparingspotential med hjälp av AI inom området produktutveckling, något som 46 procent uppgett. Motsvarande siffra för rikssnittet är 25 procent.

På frågan hur företagare inom tillverkningsindustrin tror att organisationen skulle påverkas under en femårsperiod av att integrera AI uppger 45 procent att de skulle behöva utbilda sin personal. Samtidigt tror 13 procent att det skulle innebära färre anställda medan 28 procent svarar att det inte skulle göra någon skillnad alls.

– AI-tekniken har stor potential hos tillverkande företag. Inte minst inom området produktutveckling som resultatet bekräftar. Det finns även en hel del administration och repetitiva arbetsuppgifter där AI kan göra stor skillnad. Att vidareutbilda personal och se till att rätt kompetens finns bör därför hamna högt på agendan hos företagare inom tillverkning, säger Ulrika Fornander, Affärsområdeschef, Svea Bank.

Bilaga

Överväger ni att integrera AI-teknik i ert företag?

Totalt 2019

Totalt 2023

Tillverkningsindustrin 2019

Tillverkningsindustrin 2023

Ja

18%

31%

17%

25%

Nej

69%

55%

68%

65%

Vi använder redan AI

6%

10%

5%

6%

Jag är inte bekant med AI

3%

2%

4%

2%

Vet ej

4%

3%

6%

3%

 Varför överväger ni inte att integrera AI-teknik i ert företag?

Totalt 2019

Totalt 2023

Tillverkningsindustrin 2019

Tillverkningsindustrin 2023

Vi ser ingen nytta med AI

47%

48%

57%

48%

Jag tror inte att det skulle bidra till ökad försäljning

11%

8%

9%

7%

Vi har inte den kompetens som krävs

10%

19%

5%

24%

Det verkar för krångligt

6%

5%

3%

3%

Det är för dyrt

5%

4%

3%

4%

Vi har inte tillräckligt med data för att det ska vara värt investeringen

4%

12%

5%

14%

AI är bara en övergående trend

0%

1%

0%

3%

Annat

24%

12%

21%

11%

Vet inte

8%

2%

7%

1%

Inom vilka områden tror du att det rent generellt går att genomföra störst besparingar med hjälp av AI?

Totalt 2023

Tillverkningsindustrin

Analys av data

49%

40%

Marknadsföring

44%

37%

Ekonomi och redovisning

34%

29%

Kundtjänst

32%

29%

Produktutveckling

25%

46%

Frakt och leverans

18%

23%

Lagerhantering

16%

23%

Orderläggning

16%

26%

Risk och säkerhet

14%

20%

Miljö och hållbarhet

13%

17%

Annat

4%

9%

Vet ej

3%

6%

Hur tror du att er organisation under en femårsperiod skulle påverkas av att integrera AI?

Totalt 2023

Tillverkningsindustrin

Skulle behöva utbilda nuvarande personal

35%

45%

Färre anställda

11%

13%

Skulle behöva byta ut personal och kompetens

9%

6%

Fler anställda

5%

6%

Skulle anställa mer personal som är verksamma utomlands

0%

0%

Annat

3%

1%

Ingen skillnad

35%

28%

Vet ej

12%

13%

Nyckelord

Kontakter

Emma LindgrenHead of PR och expert på digital konsumtion

Bilder

Dokument

Om Svea

Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.

Följ Svea Bank AB (publ)

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)

Ny undersökning från Svea Bank: Årets skatteåterbäring – viktigare än på länge16.4.2024 08:35:42 CEST | Pressmeddelande

Mer än var tredje svensk (36 %) har haft ekonomiska utmaningar det senaste året. Särskilt svårt har det varit för unga. Det visar en ny undersökning som Svea låtit Novus genomföra. Att ekonomin är ansträngd avspeglas också i hur svenskarna spenderar pengarna de får tillbaka på skatten. Fler i år använder pengarna till hushållsutgifter och mat. Bland Sveriges 18–29-åringar planerar en femtedel att använda skatteåterbäringen till att dryga ut hushållskassan. En ökning med 54 procent mot föregående år.

Betalrapporten Payments in the Nordics från Svea visar: Varannan svensk föredrar självbetjäningskassa11.3.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Digitalisering, pandemin och e-handelns framfart har förändrat konsumenters vanor och beteenden. Nya krav ställs nu på betalsätten i fysisk butik. Närmare varannan svensk, 49 procent, uppger att de föredrar att betala i en självbetjäningskassa. Men trots rekordhög popularitet bland kunder erbjuder bara en bråkdel av fysisk handel självscanning som betalsätt.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye