79 nya miljonärer i Varberg när rekordvinst delades ut

Den rekordstora vinsten på 267 miljoner kronor delades idag ut till vinnare i Varberg i Postkodlotteriets Grannyra. Totalt blev 79 personer miljonärer efter dagens vinstutdelning. Aldrig tidigare har så många blivit miljonärer vid en Grannyra. Den största vinstchecken gick till Alf, 80, som fick över 19 miljoner kronor.

79 personer blev miljonärer efter dagens vinstutdelning i Varberg. Bland annat Alf som vann över 19 miljoner kronor. Fotograf Eva Edsjö.

Förra veckan stod det klart att postnummer 432 39 i Varberg hade vunnit i Grannyran. I dag samlades de 87 vinnarna på Varbergs torg för att dela på rekordsumman och äntligen få reda på hur mycket var och en vunnit. Anhöriga, grannar och vänner var på plats för att fira vinnarna och se Idol-vinnaren Cimberly Wanyonyi uppträda.

Det var knäpptyst på torget när det var dags att avslöja den vinnande postkoden. När postkoden PK framträdde på skärmarna utbröt ett stort jubel bland publiken. I postkoden bor 21 lottköpare som blev uppbjudna på scenen där Rickard Sjöberg delade ut vinstcheckar med höga belopp. Många blev miljonärer och på önskelistorna fanns bilar, elcyklar och resor till både USA och Halmstad. Flera ville också dela med sig av pengarna till familj och välgörenhet.

Den som kunde gå hem med mest pengar var Alf, 80, som fick ta emot en vinstcheck på 19 769 734 kronor. Alf är pensionär men har alltid arbetat inom föreningslivet. Som sällskap på scenen hade han sin sambos dotter och när han dragit checken visste han direkt vad han ville göra för vinsten.
– Jag ska ge bort pengarna till nära och ha en fest för goda vänner och jobbarkompisar. Och sen ska jag unna mig något fint. Jag ska sätta sprätt på pengarna iallafall, de ska rulla, sa Alf.

En av de yngsta vinnarna i postkoden var Linn, 27, som hade haft en lång och nervös vecka i väntan på söndagens vinstutdelning. Linn är ensamstående till en tvååring och arbetar inom kundservice. När hon drog ut sin check på 1 882 832 kronor, utbrast Linn:
– Wow! Det betyder allt, det är väldigt mycket pengar. Jag vill visa min son världen och äta mat.

Kersti, 78, var mycket glad när hon tillsammans med sin svärson gick fram på scenen för att ta dra sin vinstcheck. Summan som visades var 11 296 990 kronor och Kersti vinkade till sina barn i publiken.
–Tack snälla, sa Kersti och fick en kram av Rickard Sjöberg. Jag vill ge mina barn och barnbarn lite. Min make gick bort för åtta år sen, det har varit kämpigt men det har gått. Vi umgås lite grann grannarna emellan, det är ett trevligt område.

Bilder från Grannyran finns att hämta på: https://share.mediaflow.com/se/?WCCFM10QHI

Grannyran spelades in och sänds i TV4 fredagen den 19 januari klockan 19.30.

Om Grannyran
Grannyran är Postkodlotteriets extradragning som sker tre gånger per år. Den här gången var vinstsumman på 267 miljoner kronor, som delades ut under en vinstutdelning på Varbergs torg. De 87 lottköparna i postnummer 432 39 fick dela på hälften av vinstpotten. 21 av dessa vinnare bodde dessutom i den vinnande postkoden PK och de fick komma upp på scenen och även dela på den resterande delen av potten. Fram tills vinstutdelningen hade Postkodlotteriet gjort 80 personer till miljonärer i Halland, och efter vinstutdelningen idag dubblades nästan det antalet. På Grannyran kunde 79 personer titulera sig som miljonärer. Under året samlar lottköparen på sig andelar (tio andelar/lott för varje deltagande månad). Hur stor vinsten i Grannyran blir beror på antalet andelar och lotter.

Svenska Postkodlotteriet är Sveriges största lotteri där du vinner tillsammans med dina grannar, samtidigt som du bidrar till en bättre värld. Nästan en miljon kunder har varje dag chans till nya vinster. Tack vare alla som är med i lotteriet har vi sedan starten 2005 genererat 14,5 miljarder kronor till ideella organisationer. Det gör Postkodlotteriet till Sveriges största privata givare till ideell sektor.

WWF och Nordens Ark går samman för att rädda några av Sveriges mest hotade arter12.3.2024 10:34:44 CET | Pressmeddelande

Sverige har en fantastisk natur, men ingen vill vara utan arter som fjällräven, igelkotten, storspoven och mnemosynefjärilen. Tyvärr riskerar de och många fler arter att utrotas i Sverige. Men nu har WWF och Nordens Ark gemensamt tilldelats Drömprojektet på 21,5 miljoner kronor av Svenska Postkodlotteriet. Pengarna ska gå till att vända trenden och stötta ett tiotal hotade svenska arter.