Privata hyresvärdar i fyra kommuner i Sörmland väljer rättsprocess framför hyresförhandling

Branschorganisationen Fastighetsägarna MittNord frånträder förhandlingarna om 2024 års hyror för de privata hyresvärdar de representerar i fyra kommuner i Sörmland. Det gäller Eskilstuna, Flen, Strängnäs och Vingåker kommun. Fastighetsägarna vill ta en rättstvist och låta hyrorna avgöras av en skiljeman tillsatt av hyresnämnden i stället för att förhandla.

Fastighetsägarna MittNord har uttryckt till Hyresgästföreningen att de vill fortsätta förhandla, och vi var inne i en process med medling, trots det väljer de nu tvist. Hyresgästföreningen begärde medling i början av december och den processen är fortfarande inte färdig. Det fanns fortfarande möjlighet att hitta en uppgörelse men Fastighetsägarna väljer tvist framför fortsatta förhandlingar.

-Det är trist och inte särskilt konstruktivt av Fastighetsägarna MittNord att agera så här. Parallellt fortsätter vi förhandla vilket skapar en knepig situation när Fastighetsägarna samtidigt lämnat över förhandlingen till skiljeman. De utsätter hela förhandlingssystemet för onödig stress, säger Johan Sandberg, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Det finns redan överenskommelser med andra fastighetsägare på flera av dessa orter som klart anger vilka nivåer som är rimliga för kostnadstäckning för 2024. Vi kan inte acceptera att hyresgäster som bor hos privata hyresvärdar i Eskilstuna, Flen, Strängnäs eller Vingåker skulle ta en ännu större ekonomisk smäll än andra hyresgäster. Fastighetsägarna MittNord borde ta sitt ansvar och återvända till förhandlingsbordet. Nu utmanar de i stället hela förhandlingssystemet.

- Fastighetsägarna försöker höja hyrorna på ett sätt som deras egna medlemmar inte ens vill ha och som hyresgästerna inte klarar. Det är många hyresgäster som har det extremt tufft nu och att då tvista för att kräva ännu högre hyror, det är inte ansvarsfullt. Har det här verkligen stöd hos de många bra och seriösa privatvärdarna i de berörda kommunerna? Vi har svårt att tro det, säger Patrik Wunderlich, förhandlare på Hyresgästföreningen.

Ärendet ligger nu hos hyresnämnden som står inför att utse en skiljeman att lösa tvisten efter att både Fastighetsägarna och Hyresgästföreningen fått argumentera för sina ståndpunkter. Förfarandet inleds i januari och senast 6 veckor senare ska skiljemannen ge ett beslut för parterna att teckna förhandlingsöverenskommelser utifrån.

Totalt omfattas ungefär 14000 lägenheter i 650 fastigheter ägda av cirka 250 hyresvärdar i Sörmland.

Kontakt:

Johan Sandberg, förhandlare Hyresgästföreningen 010-459 15 95 eller johan.sandberg@hyresgastforeningen.se

Patrik Wunderlich, förhandlare Hyresgästföreningen 010-459-15 14 eller patrik.wunderlich@hyresgastforeningen.se