Hur kan Sverige bidra till en hållbar försörjning av kritiska råvaror?

Medier inbjuds att delta på Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens seminarium där rapporten "Utmaningar för att möta ökade behov av metaller och mineral" diskuteras. I rapporten presenteras utmaningar och förslag på lösningar. På seminariet medverkar ledande experter inom området och en panel med riksdagsledamöter.

Innehållet i rapporten diskuteras på ett seminarium onsdagen den 14 februari kl. 15.30-17.00.

Europa står inför en stor utmaning: att omvandla sitt energisystem till ett fossilfritt och klimatneutralt. Detta kräver en ökad elektrifiering och digitalisering av samhället, vilket i sin tur leder till ett enormt behov av metaller och mineral. Dessa råvaror är nödvändiga för att tillverka bland annat solpaneler, vindkraftverk, batterier och elektronik.

Men Europa är beroende av import av många kritiska metaller och mineral från andra delar av världen. Dessa länder har olika politiska, ekonomiska och miljömässiga förutsättningar och intressen, vilket kan påverka Europas tillgång och pris på metaller och mineral. Det finns också en risk för konflikter, korruption och kränkningar av mänskliga rättigheter i samband med gruvdrift och handel med dessa material.

Sverige har däremot en stark position som en av de ledande gruvnationerna inom EU. Vi har rika tillgångar av metaller och mineral i vår berggrund, samt en hög kompetens och teknik inom gruvsektorn. Vi har också en hög miljö- och arbetsmiljöstandard, samt en transparent och demokratisk styrning. Dessutom har vi potential att återvinna och återanvända metaller och mineral från avfall och skrot.

Sverige har alltså en unik möjlighet att vara en del av lösningen för EU:s gröna omställning. Men hur kan vi utnyttja den på bästa sätt? Vilka utmaningar och möjligheter finns det för Sverige att bidra till en hållbar och säker försörjning av metaller och mineral för EU? Detta är frågor som diskuteras av experter och en politikerpanel på seminariet då den första rapporten "Utmaningar för att möta ökade behov av metaller och mineral" från IVAs projekt Vägval för metaller och mineral presenteras.

Läs mer och anmäl dig här

Hur kan Sverige bidra till en hållbar försörjning av kritiska råvaror? Onsdagen den 14 februari kl. 15.30-17.00

Intervjuförfrågningar - kontakta IVAs pressansvarige Per Andersson, per.andersson@iva.se

Om oss

Industrisatsningarna i norra Sverige är lovande – men utmaningarna är många13.6.2024 13:15:17 CEST | Pressmeddelande

Att utforma en ”grön industripolitik” är svårt och kräver långsiktighet, där satsningarna bör göras stegvis. Åtgärder för att stödja en grön omställning bör bygga på transparens, tydliga utvärderingskriterier och väldefinierade skäl. Det är några av slutsatserna i ett nytt kunskapsunderlag om de pågående industrisatsningarna i norra Sverige som Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien, IVA, tagit fram.

Industrisatsningarna i norra Sverige – vad säger forskningen?4.6.2024 08:42:45 CEST | Pressinbjudan

De stora industrisatsningarna på fossilfri produktion i norra Sverige saknar motsvarighet i modern svensk industrihistoria. Statens roll och agerande har lett till en livlig debatt och industripolitiken har fått större fokus. Medier är välkomna till IVAs seminarium den 13 juni där vi presenterar ett kunskapsunderlag för att bidra till debatten med kunskap och insikter baserade på forskning.

Sylvia Schwaag Serger ny vd för IVA3.6.2024 17:18:22 CEST | Pressmeddelande

Idag fattade Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens, IVAs, Akademisammankomst beslut om att utse Sylvia Schwaag Serger till ny vd för IVA. Sylvia Schwaag Serger är professor vid ekonomisk-historiska institutionen vid Lunds universitet och sedan 2019 ledamot av IVAs avdelning Utbildning och forskning. Sylvia Schwaag Serger har doktorerat i ekonomisk historia vid London School of Economics och har en masterexamen i internationell ekonomi och internationella relationer från Johns Hopkins University School of Advanced International Studies (SAIS).

Grön omställning kräver ny mineralstrategi21.5.2024 09:04:23 CEST | Pressmeddelande

Sverige behöver en ny mineralstrategi för att hantera den ökade utvinning av metaller och mineral som omställningen till ett fossilfritt och hållbart samhälle innebär. Strategin behöver ta de ökade behoven som utgångspunkt och hantera de mål- och intressekonflikter som dessa medför. Inte minst behöver samhällen med gruvverksamhet kompenseras bättre än idag. Det konstaterar Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) i en ny rapport.