22 629 personer kräver att regeringen höjer djurskyddet under 2024

I december startade Djurens Rätt en namninsamling med en uppmaning till regeringen om att stärka svenskt djurskydd under 2024. Flera viktiga djurskyddsfrågor är bara ett fåtal beslut bort från att ge miljontals djur ett drägligare liv och idag har kraven, som undertecknats av fler än 22 000 personer, överlämnats till regeringen med landsbygdsminister Peter Kullgren i spetsen.

22 629 personer skrev under för att regeringen ska höja djurskyddet i Sverige under 2024. Foto: Shutterstock

Opinionen är stark för ett bättre djurskydd, men på många områden halkar Sverige efter andra länder i utvecklingen. Djurens Rätt menar att det är hög tid att få slut på plågsam bedövning vid slakt, att sluta hålla hönor och minkar i trånga burar och dags att lägga mer resurser på djurfri forskning.

– Nu när EU-kommissionen sviker sina löften kan Sverige inte invänta lagstiftning från EU-håll. Det bästa regeringen kan göra för att stärka djurskyddet är att kavla upp ärmarna och statuera gott exempel, säger Camilla Bergvall, riksordförande för Djurens Rätt.

Åtgärder som uppropet kräver av regeringen:

• Påbörja utfasningen av plågsamma bedövningsmetoder vid slakt, som koldioxidbedövning av grisar och fiskar samt elbadsbedövning för fåglar
  • Ta fram handlingsplaner för övergången till djurfri forskning
  • Säkra Sveriges 3R-center med en finansiering på minst 15 miljoner
  • Börja betala ut medel för avveckling av minkindustrin
  • Förbjud burhållning av hönor

Sedan regeringen tillträdde 2022 har Djurens Rätt fått ställa om till att lägga mer tid på att förhindra försämringar och mindre tid på att arbeta för förbättringar. Höstens besked om framtiden för svensk minkfarmning var historiskt och efterlängtat efter att organisationen arbetat enträget för pälsdjuren i över fem decennier. Dock har besvikelserna hittills varit fler. En utredning om konkurrenskraft tillsattes snabbt efter valet och pekar bland annat ut beteskravet som något som skulle kunna utgöra en börda för svenska livsmedelsproducenter. Vidare har regeringen strypt den öronmärkta finansieringen till Sveriges 3R-center, som arbetar med att ersätta, minska och förfina djurförsök samt tacklat skandaler i kycklingindustrins alla led utan att presentera några åtgärder. Regeringen har också lagt fram en handlingsplan för klimatet som inte lyfter fram köttkonsumtionens påverkan på klimatet. Djurens Rätt menar att regeringen har en god möjlighet att styra om utvecklingen för djuren nu framåt.

– Jag vill rikta ett stort tack till alla som ställt sig på djurens sida genom vårt upprop till regeringen! År 2024 kan bli året då miljoner djurs liv förbättras genom relativt enkla politiska beslut. Jag hoppas verkligen att regeringen tar den chansen, avslutar Camilla Bergvall.

Djurens Rätt arbetar globalt för att göra skillnad för de djur som är flest och har det sämst. Det har vi gjort sedan 1882. Med målinriktade kampanjer, företagssamarbeten och politiskt påverkansarbete är vi en av världens ledande djurrätts- och djurskyddsorganisationer, med omkring 50 000 medlemmar i Sverige.