Från 5 februari testar Västtrafik civila biljettkontroller

Från och med måndag 5 februari testar Västtrafik civila biljettkontroller i zon A (Göteborg, Mölndal, Partille och Öckerö) som en del av arbetet med att få fler resenärer att betala för sin resa.

Västtrafik testar civila biljettkontroller i zon A från 5 februari.
Västtrafik testar civila biljettkontroller i zon A från 5 februari. Foto: Eddie Löthman

Varje år går Västtrafik miste om hundratals miljoner i uteblivna intäkter på grund av fuskåkning. Det är pengar som behövs för att göra kollektivtrafiken bättre och därmed öka det hållbara resandet.

– Vi testar detta som ett komplement till vår uniformerade biljettkontroll i zon A, där man inte alltid måste visa biljett för en biljettläsare. Vi kommer testa detta under cirka sex månader, säger Cecilia Wallem, affärsansvarig för biljettkontrollen på Västtrafik.

De civila kontrollanterna kommer att ha sitt ID-kort synligt när kontrollerna påbörjas för att det ska vara tydligt för resenärerna att det är Västtrafiks biljettkontroll. Västtrafiks biljettkontroll utförs av företaget QSG Bevakning.

Antalet kontroller ökar i hela regionen

– Förutom att vi testar civila biljettkontrollanter i zon A satsar vi på att gå från 3 miljoner till 11 miljoner biljettkontroller totalt per år, i hela regionen. Vårt nya effektivare arbetssätt och fler kontrollanter är anledningen till att vi nu kan göra detta, säger Cecilia Wallem.

Västtrafik testar civila biljettkontrollanter från 5 februari.
Cecilia Wallem, affärsansvarig för biljettkontrollen på Västtrafik