8 av 10 vill köpa mer svenskproducerat

Åtta av tio konsumenter (83 %) vill i ökad utsträckning köpa svenska livsmedel, det visar en Sifo-undersökning som genomförts på uppdrag av Lantbrukarnas Riksförbund (LRF).

– Det är glädjande att konsumenter vill köpa mer svenskproducerat. Vi behöver öka vår svenska livsmedelsproduktion för att stärka landets säkerhet. För det krävs en god efterfrågan från konsumenterna, säger Anna Karin Hatt, vd på Lantbrukarnas Riksförbund.

Undersökningen visar att nästan tre av fyra konsumenter (74 %) redan köper svenskproducerade livsmedel minst en gång i veckan. En av tio (10 %) köper svenskproducerat varje dag.

– Varje gång du som konsument väljer svenskproducerade livsmedel framför importerade investerar du i en starkare svensk matproduktion och en stärkt livsmedelsberedskap, säger Anna Karin Hatt.

På frågan varför man väljer svenskproducerade livsmedel svarar sex av tio (60 %) att den främsta anledningen är mindre klimatpåverkan vid transporter. Lite mer än hälften (55 %) uppger att de väljer svenskproducerat för att stärka Sveriges självförsörjning.

– Sverige är idag väldigt beroende av import av livsmedel från andra länder. Bara varannan tugga av det vi äter i Sverige är producerad i vårt eget land, säger Anna Karin Hatt.

Sifoundersökningen visar att allmänheten är relativt medveten om Sveriges relativt sköra livsmedelsberedskap. Bara drygt en tredjedel tror att Sveriges självförsörjningsförmåga är högre än nuvarande ungefärliga 50 procent.

– Undersökningen talar sitt tydliga språk; svenska konsumenter vill köpa mer svenskproducerade livsmedel och de förstår varför det är viktigt att göra det, säger Anna Karin Hatt, och fortsätter:

– Sveriges matproducenter skulle kunna producera mer men för det krävs en god efterfrågan och bättre näringspolitiska spelregler som bidrar till att jordbruksföretagen kan öka sin produktion med god lönsamhet, säger Anna Karin Hatt.

Om undersökningen

Undersökningen har genomförts av Verian på uppdrag av LRF. Den bygger på 1 037 intervjuer med den svenska allmänheten 18–84 år. Datainsamlingen genomfördes i den slumpmässigt rekryterade Sifopanelen mellan 18 – 20 december 2023.

Topp 5: Vilken eller vilka är de främsta anledningarna till att du handlar livsmedel som är producerade i Sverige?

1. Mindre klimatpåverkan vid transporter (60 %)
  2. Stärka Sveriges självförsörjning (55 %)
  3. För att det är svenskt (48 %)
  4. Mindre antibiotika (44 %)
  5. Bättre djurhållning (44 %)
  6. Högre kvalitet (37 %)

Topp 5: Vilka livsmedel köper jag helst ”svenskt”?

1. Mejeriprodukter (84 %)
  2. Kött (80 %)
  3. Kyckling (71 %)
  4. Ost (68 %)
  5. Grönsaker (65 %)

Anna Karin Hatt, vd och koncernchef Lantbrukarnas Riksförbund

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 60 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 151 miljarder kronor, vilket är 3,4 procent av landets BNP. Källa: Jordbruksverket www.lrf.se - http://www.lrf.se/

Enskilda vägar säkrar maten och energi – även i framtiden?15.4.2024 06:45:00 CEST | Pressmeddelande

Idag behöver Sverige landsbygdens enskilda vägar för att säkra att det finns mat på bordet och energi till de svenska hemmen. Nio av tio lantbrukare i Sverige bedriver sin verksamhet längs en enskild väg och 90 procent av alla skogstransporter börjar där. Men ingen vet hur länge Sverige kan lita på dagens enskilda vägar. Det framkommer i Trafikverket inriktningsunderlag inför kommande infrastrukturproposition. Regeringen behöver i kommande infrastrukturproposition säkerställa den potentiella säkerhetsrisk som finns när det saknas data på dagens, och därmed framtidens, tillstånd för Sveriges största vägnät.

LRFs ekonomi fortsatt stabil - sår för ökad tillväxt12.4.2024 10:47:37 CEST | Nyheter

LRF-koncernens ekonomi är fortsatt stabil och redovisar 2023 ett resultat efter skatt på -77 Mkr. Det är en stark återhämtning jämfört med 2022 när resultatet landade på -665 Mkr. Bakom 2023 års resultat ligger positiv finansavkastning och ett betydande resultatlyft i LRF Samköp. Samtidigt påverkas resultatet tydligt av en extraordinär inflationsrelaterad uppräkning av LRFs pensionsskuld om hela 163 Mkr.