Boklansering: En ny arbetsmarknad? Hur AI omformar karriär och arbetsliv

Boksläpp den 12 mars med Magnus Lodefalk och hans populärvetenskapliga bok Artificiell intelligens och jobben.

Hotar AI jobben? Frågan är rak – svaren spretiga. AI kommer att påverka sysselsättning, produktivitet, utbildning, karriärvägar och stress – men hur?

Vad betyder AI-utvecklingen för arbetsmarknaden och vad kan vi göra för att påverka utvecklingen? Det diskuterar AI-forskaren Magnus Lodefalk i sin nya populärvetenskapliga bok Artificiell intelligens och jobben.

Den 12 mars lanseras boken och du är varmt välkommen! Lodefalk kommer att presentera sina resultat. Vilka reformer kommer att krävas? Det kommer att diskuteras av Ann Öberg, vd Almega, Therese Svanström, ordförande TCO, och Sara Övreby, Public Policy and Government Relations Manager, Google Sweden.

***

Datum: Tisdagen den 12 mars
Tid: 17.00-19.00, presentation och diskussion från 17.30
Plats: Operaterassen, Karl XII:s torg 1, 111 47 Stockholm

***

Magnus Lodefalk är docent i nationalekonomi och forskar bland annat om hur AI påverkar arbetsmarknaden. Han är knuten till Ratio, Örebro universitet och initiativtagare till forskningslabbet AI-Econ Lab. I Artificiell intelligens och jobben (2024) gör han en gedigen genomgång av forskningsläget kring AI:s möjliga utveckling och effekter på arbetsmarknaden.