Finska Touhula blir en del av AcadeMedia

Förvärvet av Touhula, som har 113 förskolor runt om i Finland, betyder att AcadeMedia nu är verksamt i ytterligare ett land.

-Finland har länge legat högt på listan över intressanta länder, och det är mycket glädjande att vi nu hittat en bra partner där, säger Katarina Wilson, tf VD på AcadeMedia.

De senaste åren har Touhula genomgått en kvalitetsresa som inneburit att man nu är en av de främsta förskoleoperatörerna i Finland. Man har också en stabil finansiell ställning.

-Vi är mycket imponerade över hur ledningen tillsammans med sina medarbetare tagit sig an de utmaningar som fanns och verkligen lyckats. De har haft ett starkt fokus på kvalitet, och visat stor uthållighet, två viktiga faktorer i denna framgång, säger Katarina Wilson, tf VD på AcadeMedia.

Touhula har 113 förskolor och ägs idag av dess ledning, styrelse och närmare 100 medarbetare som investerade pengar, sin kompetens och tid i Touhula 2022 när de tog över företaget.

Sari Saari, VD på Touhula säger:

-I och med att vi nu ingår i AcadeMedia skapas nya möjligheter för att utvecklas ytterligare både vad gäller kvalitetsfrågor och vårt mål att bli en ännu starkare aktör i den finska förskolesektorn, säger Sari Saari.

- Touhula och AcadeMedia har ett gemensamt fokus på hög kvalitet, hållbarhet och transparens. Vi har följt organisationen i flera år och är mycket glada över att vi nu går samman, säger Katarina Wilson tf VD på AcadeMedia.

AcadeMedia hade före detta förvärv verksamhet i Sverige, Norge, Tyskland, Nederländerna, Polen och Storbritannien. Förvärvet finansieras med lån i linje med AcadeMedias finansieringsmodell. Den bygger på att varje land sköter sin egen ekonomi, lån amorteras och ränta betalas alltså av verksamheten i respektive land. Touhula blir en del av AcadeMedia den 1 mars 2024.

Fakta om Touhula

• 113 förskolor i 40 kommuner i Finland
  • 2000 arbetsatagare
  • Grundades 2010 i Oulu, Finland
  • Omsättning ca 100 miljoner Euro

För mer information, kontakta:

Paula Hammerskog, Director of Communications, 0733 34 87 50, paula.hammerskog@academedia.se

Touhula
Sari Saari, CEO, tel. +358 40 566 5236, sari.saari@touhula.fi

AcadeMedia driver för- och grundskolor, gymnasier och vuxenutbildning, med verksamhet i Sverige, Norge, Nederländerna, Polen, Storbritannien och Tyskland. Vår drivkraft är att bygga ett mer hållbart samhälle med utbildning och lärande som grund. Läs mer om oss och vår verksamhet på academedia.se.