Stor ökning av antalet laddstolpar i Sverige

För sjätte året granskar Riksförbundet M Sverige utbyggnaden av publika laddstolpar. Bristen på laddstolpar har tidigare förvärrats varje år på grund av den snabba ökningen av laddbara bilar, men 2023 ökade antalet laddstolpar markant.

Dagens drygt 580 000 laddbara bilar innebär att det bör finnas en tiondel så många publika stolpar, 58 000. Trots ett betydande tillskott finns fortfarande en enorm brist, 26 000 laddstolpar saknas i hela landet.

– Laddstolpar är en grundläggande förutsättning för att kunna köpa och köra en elbil. Det är glädjande att laddstolparna har ökat så kraftigt, men det är fortfarande ett stort gap till vad som är en acceptabel nivå, säger Carl-Erik Stjernvall, hållbarhetsansvarig på M Sverige.

Bara tre län godkända

Endast Gotland, Jämtland och Blekinge har ett tillräckligt antal laddstolpar, alla andra län ligger efter. Utbyggnadstakten har varit allra bäst i Blekinge, Gotland och Halland. Blekinge har tidigare under flera år haft en bottennotering och varit bland de län där utbyggnaden gått allra långsammast.

– Antalet laddstolpar i Blekinge har ökat med 145 procent, det är bra jobbat och ett tecken på att våra länsvisa granskningar haft effekt, säger Carl-Erik Stjernvall.

För att göra elbilar tillgängliga för alla krävs satsningar i det publika laddnätet eftersom utbyggnaden i allmännytta, bostadsrättsföreningar och samfälligheter också är mycket bristfällig.

Kommunens roll avgörande

I tidigare undersökningar har M Sverige bland annat kunnat visa på kommunernas behov av mer stöd i frågor som rör laddinfrastruktur. Många vet inte vad som gäller, vad de kan göra för att förbättra laddinfrastrukturen eller hur bilisternas behov ser ut.

– Många kommuner ligger fortfarande efter och behöver öka takten i utbyggnaden. Alla måste bidra till att underlätta för bilister att ladda sina bilar, säger Carl-Erik Stjernvall.

M Sveriges undersökning

Riksförbundet M Sverige har jämfört antalet laddstolpar med antalet laddbara bilar, alltså laddhybrider och elbilar sammanräknat. I reda tal är bristen på laddstolpar störst i Stockholm, Skåne och Västra Götalands län. I Stockholm behövs mer än 13 000 ytterligare laddstolpar bara för att täcka dagens behov, trots att utbyggnadstakten varit hög.

Lägst antal laddstolpar i förhållande till de laddbara bilarna har Stockholm, Uppsala och Södermanlands län. Uppsala län har ökat antalet laddstolpar allra minst, bara 19 procent fler. De laddbara bilarna ökade mest i Norrbotten, Västernorrland och Gävleborg, precis som året innan.

Län

55 %

Riks, snitt

69 %

Se bifogat Excel-ark för fullständig statistik. Antalet laddbara bilar per publik laddstolpe har under perioden mätts i det så kallade CPEV-talet, som enligt rekommendationer från EU bör ligga på 0,1 – alltså max tio bilar per publik laddstolpe. CPEV står för Charging Points per Electric Vehicle. EUs klimatpaket Fit for 55 kommer att innebära att begreppet CPEV succesivt ersätts av tuffare, tvingande krav i takt med att dessa träder i kraft. M Sverige har jämfört andelen laddbara bilar med det totala antalet personbilar länsvis, och räknat ut hur länen klarar målet om ett CPEV-tal på minst 0,1. Statistik länsvis har hämtats från Powercircle, statistik för respektive kommun går att se på info.nobil.no

Dokument

Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Så kör parkeringsbolagen över konsumenterna25.4.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande

Vid parkering i stadsmiljö uppstår ofta komplicerade situationer som ibland förorsakas av tekniska fel hos parkeringsautomater eller av avsaknad av korrekt och tydlig information om parkeringsregler. Detta orsakar problem och förvirring, men enligt svensk lagstiftning och rättstillämpning läggs ett mycket stort ansvar på bilföraren som parkerar när det gäller att följa parkeringsanvisningar och regler.