Välkommen till en vår av möjligheter hos IKEA!

Ljust och transparent, tidlös bas, organiskt inspirerad samt salt, peppar och zest är fyra stilar som genomsyrar våren hos IKEA.

Ljust och transparent

Med ljus och transparens som inspiration är den övergripande känslan luftig och lugnande – och välkomnar de varmare, längre dagarna.

- Paletten är ren, lätt och luftig men med lite värme och färger för att lysa upp ditt hem. Allt handlar om att fira det positiva med vårsäsongen: den milda luften, det krispiga solljuset och uppvaknandet av naturen med nya knoppar, blad och blommor, säger designer Emma Prowse.
En impressionistisk målning, eller kanske Indiska oceanen precis innan solen glider över horisonten. Vi älskar alla de vackra bilder som väcks till liv av HOTELLRUM matta.

null

Följ med in i den underbart kurviga världen hos den japanska designern Hiroko Takahashi och hennes spännande samarbete med IKEA - SÖTRÖNN pläd och kuddfodral.
- När saker lämnas ofärdiga eller ofullständiga, finns det utrymme för fantasin att ta plats, säger designer Hiroko Takahashi.

null

Den sista touchen till en tidlös bas

Öknens terrakotta, olivlundarnas gröna. En tidlös bas som står över alla säsongsvariationer får nytt liv med skarp svartvit grafik. De delikata linjerna i kombination med mjuka, kupade hörn ger kuddfodralet JÄTTEGRAN en känsla av elegans.

Organiskt inspirerad

Låt oss välkomna ett utomhusliv inomhus som sammanför olika element från naturen, nyanser av grönt och naturliga texturer för att skapa intryck av en grönskande sommardag. Den djärva stilen på bordsduken NÄBBFISK påminner oss om risfält sett från himlen.
Sin behagliga form och de kontrasterande kombinationerna av mjölk, skog och gräs gör PIGGÅL muggar till ett glatt tillskott till vilken tebjudning som helst.

Salt, peppar och zest

Ränder! Påslakanet SLÅNHÖSTMAL är en fräsch tolkning av en ikonisk IKEA stil. Tillverkat av en mjuk blandning av bomull och viskos, och med svarta tryckknappar som avslutning blir den ett tidlöst och långvarigt tillskott i linneskåpet.
Den starka svartvita basen i den här passar perfekt för en säsongsbetonad förändring med enkla färgklickar för att skapa effekt, naturmaterial för något lite oväntat och massor av multifunktionella delar för praktisk användning.

Säljstart: April på IKEA.se och i alla svenska IKEA varuhus.

Ladda ned högupplösta bilder: Bildbank

Läs mer om produkter och designers här! (Pdf)

Pressmaterial no1
Pressmaterial no2

Kalendarium:

Säljstart:  Nyhet:                                  Pressinformation: Pressbilder:
Februari 2024 UTOMHUS sortiment 2024 Bildbank
Februari 2024 DAKSJUS kollektion Pressmeddelande Bildbank
April 2024 BRÖGGAN kollektion Pressmeddelande Bildbank
5 april 2024 TESAMMANS kollektion Pressmeddelande Bildbank

FRÖDD golvkudde
YTLÄGE taklampa
FÖRENLIG vattenkanna
DJURTRÄNARE korg
SVENSHULT vägghylla
HOTELLRUM matta
UNDERBLOMMA kuddfodral
OLYMPTISTEL påslakan

Vår vision på IKEA är att skapa en bättre vardag för de många människorna, vilket innefattar våra medarbetare, våra kunder och alla människor vår verksamhet berör. IKEA produkter består av rätt kombination av form, funktion, kvalitet, hållbarhet och ett lågt pris – vi kallar det demokratisk design. IKEA grundades i Älmhult 1943. Idag finns 21 IKEA-varuhus, samt ett tiotal planeringsstudios i Sverige. IKEA Sverige hade totalt 172 miljoner besök under verksamhetsåret 2022. I Sverige finns cirka 12 500 medarbetare inom Ingka koncernen, varav cirka 10 000 inom varuhusorganisationen.