Börsmeddelande: Information om statsstödsärendet

EU-kommissionen har fattat ett nytt beslut i frågan om statsstöd.

Som tidigare meddelats beslutade EU-tribunalen år 2018 att ogiltigförklara EU-kommissionens beslut från 2014 avseende statligt stöd till Øresundsbro Konsortiet. Tidigare hade EU-kommissionen beslutat att bolaget omfattas av reglerna om statligt stöd och att det är förenligt med dessa regler.

I EU-tribunalens beslut hänvisades EU-kommissionen till att genomföra ytterligare utredning.

Øresundsbro Konsortiet har i dag fått information om att EU-kommissionen har fattat ett nytt beslut i frågan om statsstöd. Under kommande veckor kommer Øresundsbro Konsortiet tillsammans med sina ägare att analysera konsekvenserna av det nya statsstödsbeslutet och göra en uppföljning.

Länk till EU-kommissionens pressmeddelande.

Vänligen kontakta Øresundsbro Konsortiets ägare för ytterligare kommentarer:

Transportministeriets presstjänst
Finansdepartementet, presskontakt hos finansmarknadsministern