Juryn är redo – nu reser Svenska hjältar ut i landet

Aftonbladet har sedan år 2007 hyllat personer som agerat med civilkurage och medmänsklighet. Nu presenteras Svenska hjältar i en helt ny tappning, med hyllningar på plats ute i landet där hjältedåden skett.

Hasse ”Kvinnaböske” Andersson, Marcus och Martinus samt Charlotte Kalla träder in som nya medlemmar i Svenska hjältar-juryn.

Efter 16 år med Svenska hjältar-galan presenterar Aftonbladet i vår ett helt nytt tv-koncept för Svenska hjältar, optimerat för att nå ut till ännu fler tittare. Precis som tidigare år kommer civilkurage, mod och medmänsklighet att vara i fokus. Nytt för i år är att hjältarnas egna berättelser kommer att ta större plats.

– Eftersom sättet som vi tittar på tv förändrats sedan starten 2007 gör vi nu ett omtag för att få hjältarnas berättelser att nå ut till ännu fler, framför allt i den yngre målgruppen. Svenska hjältar är något av det absolut finaste vi på Aftonbladet har och vi är tacksamma för alla nomineringar som kommer in, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.

Det nya konceptet för Svenska hjältar kommer att presenteras i april med publicering på Aftonbladet och i Aftonbladets kanaler på sociala medier. Årets Svenska hjältar kommer även fortsättningsvis att utses av en extern jury. Nya namn i juryn i år är Charlotte Kalla, Marcus & Martinus och Hasse “Kvinnaböske” Andersson. Med i juryn sedan tidigare år är Zeina Mourtada och Marika Carlsson.

– Det känns fint att få vara en del av Svenska hjältars jury som uppmärksammar människor som genom sina insatser gör skillnad på riktigt. Jag hoppas att jag själv inspireras till att fortsätta prioritera det som är viktigt i livet genom att få ta del av de nominerades berättelser, säger Charlotte Kalla.

Under 2023 och 2024 har Svenska hjältar fått in över 12 000 nomineringar. Av dessa utser juryn fem hjälteinsatser som kommer att prisas i april.

Angelica Öhagen, projektledare, Aftonbladet. Telefon: 070-1622415. E-post: angelica.ohagen@aftonbladet.se

Charlotte Kalla är ny medlem i Svenska hjältars jury. Foto: Mats Andersson/Aftonbladet
Marcus och Martinus Gunnarsen är nya medlemmar i Svenska hjältars jury. Foto: Krister Hansson/Aftonbladet
Hasse “Kvinnaböske” Andersson är ny medlem i Svenska hjältars jury. Foto: Krister Hansson/Aftonbladet

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.

Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.