Juryn är redo – nu reser Svenska hjältar ut i landet
Aftonbladet har sedan år 2007 hyllat personer som agerat med civilkurage och medmänsklighet. Nu presenteras Svenska hjältar i en helt ny tappning, med hyllningar på plats ute i landet där hjältedåden skett.
Efter 16 år med Svenska hjältar-galan presenterar Aftonbladet i vår ett helt nytt tv-koncept för Svenska hjältar, optimerat för att nå ut till ännu fler tittare. Precis som tidigare år kommer civilkurage, mod och medmänsklighet att vara i fokus. Nytt för i år är att hjältarnas egna berättelser kommer att ta större plats.
– Eftersom sättet som vi tittar på tv förändrats sedan starten 2007 gör vi nu ett omtag för att få hjältarnas berättelser att nå ut till ännu fler, framför allt i den yngre målgruppen. Svenska hjältar är något av det absolut finaste vi på Aftonbladet har och vi är tacksamma för alla nomineringar som kommer in, säger Karin Schmidt, redaktionschef på Aftonbladet.
Det nya konceptet för Svenska hjältar kommer att presenteras i april med publicering på Aftonbladet och i Aftonbladets kanaler på sociala medier. Årets Svenska hjältar kommer även fortsättningsvis att utses av en extern jury. Nya namn i juryn i år är Charlotte Kalla, Marcus & Martinus och Hasse “Kvinnaböske” Andersson. Med i juryn sedan tidigare år är Zeina Mourtada och Marika Carlsson.
– Det känns fint att få vara en del av Svenska hjältars jury som uppmärksammar människor som genom sina insatser gör skillnad på riktigt. Jag hoppas att jag själv inspireras till att fortsätta prioritera det som är viktigt i livet genom att få ta del av de nominerades berättelser, säger Charlotte Kalla.
Under 2023 och 2024 har Svenska hjältar fått in över 12 000 nomineringar. Av dessa utser juryn fem hjälteinsatser som kommer att prisas i april.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Angelica Öhagen, projektledare, Aftonbladet. Telefon: 070-1622415. E-post: angelica.ohagen@aftonbladet.se
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum