Fokus på AI när IVA och Kronprinsessparet besöker Silicon Valley

Delegationsresan till Silicon Valley är en viktig del av IVAs arbete för att stärka Sveriges innovations- och konkurrenskraft.

– Bakgrunden till delegationsresan är den snabba tekniska utvecklingen som just nu sker inom AI och andra digitala teknologier i Silicon Valley. IVA anser att det är av yttersta vikt att svenska företag och organisationer får en djupare förståelse för utvecklingen, möjligheter att bygga partnerskap, samt skapa konkreta affärsmöjligheter och relationer, säger Marcus Wallenberg, IVAs preses.

Delegationen består av 36 personer från industrin, startups, investerare, akademin, samt den offentliga sektorn. Programmet inkluderar bland annat besök hos ledande techbolag och organisationer som OpenAI, NVIDIA, och Chan Zuckerberg Initiative, och seminarium om AI på Stanford Institute for Human-Centered Artificial Intelligence (HAI).

Den 21 februari invigs generalkonsulatet i San Francisco i närvaro av kronprinsessparet och bistånds- och utrikeshandelsministern.

Delegationsresan, som genomförs i samarbete med Business Sweden, är en viktig del av IVAs arbete för att stärka Sveriges innovations- och konkurrenskraft.

IVAs delegation består av följande personer

Marcus Wallenberg, Chair, The Royal Swedish Academy of Engineering Sciences (IVA), Chair of the Board of Directors of Skandinaviska Enskilda Banken (SEB)

Fredrik Hörstedt, Vice President, The Royal Swedish Academy of Engineering Sciences (IVA)

Johan Andersson, CEO, Mellby Gård