Västtrafik stänger tre butiker i Göteborg

Den 1 mars stänger Västtrafik sina butiker i Angereds resecentrum, Frölunda resecentrum samt Drottningtorget. Anledningen är att butikerna har få besökare. Den välbesökta butiken på Nils Ericson Terminalen kommer dock finnas kvar.

Västtrafikbutiken på Nils Ericson Terminalen blir kvar, och byter namn till kundcenter. Foto: Eddie Löthman

I dag köper cirka 90 procent av Västtrafiks resenärer sina biljetter i appen Västtrafik To Go. Bara 1 procent av Västtrafiks biljetter säljs i butikerna. Antalet besökare är lågt och den 1 mars stänger därför butikerna.

– Vi möter kundernas alltmer digitala vanor samtidigt som vi tar ansvar för att våra skattemedel används på ett sätt som kommer fler resenärer till nytta, säger försäljningschef Karin Wadmark.

Försäljningsombud i hela Göteborg

Det finns sedan tidigare många försäljningsombud runt om i Göteborg dit resenärer som vill köpa biljetter i stället kan vända sig, även i direkt närhet av Västtrafikbutikerna som stänger. Hos ett försäljningsombud kan resenärern ladda eller skaffa ett Västtrafikkort med period- och dygnsbiljetter samt kontoladdning. Försäljningsombudet kan också ge råd om vilken biljett som passar bäst för deras resor och se vilket saldo de har på sitt kort samt skriva ut giltighetsbevis och ta emot värdecheckar.

För andra frågor är kunder välkomna att kontakta Västtrafiks kundservice via telefon, chatt och mejl. Det finns också ett telefonnummer för de kunder som har frågor om tillgängligheten för sin resa. Där svarar personal som är utbildade i just i tillgänglighetsfrågor.

Kundcenter på Nils Ericson Terminalen

Sedan 1 mars 2023 har Västtrafik successivt stängt sina butiker runt om i regionen. Från 1 mars 2024 kommer det finnas en av nio butiker kvar, den på Nils Ericson Terminalen i Göteborg. Där finns fortfarande ett stort besöksantal och butiken kommer att bli ett kundcenter som kan hjälpa kunder med mer än bara biljettärenden.

– Vi räknar med att spara ungefär 25-30 miljoner kronor per år genom att stänga butikerna. Det är pengar vi i stället kan använda på att utveckla och förbättra kollektivtrafiken, säger försäljningschef Karin Wadmark.

Här kan du köpa biljetter till kollektivtrafiken

• Appen Västtrafik To Go
  • Blippa betalkort ombord (i zon A)

Angered centrum:

• Pressbyrån Angered resecentrum