OS-biljett i sikte efter Grand slam-guld för Tara Babulfath

I december krävdes en regerande och trippel världsmästarinna för att stoppa då 17-åriga Tara Babulfath i en Grand slam-semifinal. På dagens Grand slam i Baku kunde ingen stoppa idag 18-åriga Babulfath i -48 kg. Världsfemma Nicolic orkade inte stå emot i förlängningen. Ippon(full poängs)-seger och 1000 mycket viktiga rankingpoäng tar Babulfaht upp på en OS-plats med marginal.

Tara Babulfath (arkivbild)
Tara Babulfath (arkivbild) Foto Juan Gabi

Tara Babulfath är fortfarande nybörjare på IJF-touren; men på fyra starter – alla i de högst rankade tävlingarna Grand slam - har hon en semifinal i december och nu ett guld i februari. Babulfaths facit är inget annat än exceptionellt.

När dagen startade mot rutinerade mexikanskan Edna Carrillo krävdes en förlängning, golden score, innan en waza-ari (poäng) avgjorde efter närmare sju minuters judo.

Israeliska Tamar Malca, rankade 22:a, orkade inte stå emot trycket från Babulfath. 18 sekunder in i ännu en förlängning fick Malca sin tredje shido (varning) och blev diskvalificerad.

Kvartsfinalen mot andraseedade världssjuan Abiba Abuzhakynova från Kazakstan slutade på samma sätt, diskvalifikation för motståndaren, men nu redan efter 3,04.

Semifinalen mot tredjeseedade spanjorskan Mireia Lapuerta Comas hade bara två sekunder kvar av ordinarie tid när en andra waza-ari gav ippon och en finalplats.

Finalmotståndaren var 29-åriga Milica Nikolic från Serbien, förstaseedad världsfemma med mängder av IJF-tour-medaljer på meritlistan. När finalen kom igång syntes dock inte skillnaden i erfarenhet på något sätt. Ju längre matchen led var det Babulfath som såg ut som den erfarna judokan, som gjorde vad som krävdes och bidade sin tid. När ordinarie matchtid var över hade dock Nikolic varit närmast poäng, och Babulfath dragit på sig en shido för passivitet.

När golden score drog igång var det Babulfath som tog kommandot, shido till Nikolic för passivitet. 2,08 in i golden score kom ett starkt kastförsök av Babulfath, i uppföljningen nere i mattan avgjorde Babulfath med en fasthållning och ippon. Grand slam-guldet var ett faktum.

Guldet tar Babulfath upp på en OS-plats med marginal, om än inte alls säker. Så fler framgångar krävs under våren innan OS-kvalet summeras.

För stunden har, vid sidan av Babulfath, även Ida Eriksson och Marcus Nyman en OS-plats, ingen är dock säker.

Noterbart. Babulfaht coachades idag av Jane Bridge, som är historisk som den allra första världsmästarinnan i judo 1980, och det i just -48 kg. Bridge är Landslagschef och teknisk utvecklare och coach vid Svenska Judoförbundet.

Tara Babulfath (arkivbild)

OS-uttagna Marcus Nyman deltar på lag-SM på lördag6.12.2023 17:42:17 CET | Pressmeddelande

Marcus Nyman har tillhört världseliten i judo i över ett decennium och har tävlat på alla de stora internationella mästerskapen så som OS, VM och EM. Ändå är det en svensk tävling han aldrig missar - lag-SM! Så även i år. På lördag den 9 december avgörs lag-och kata-SM i Eriksdalshallen i Stockholm och på plats för att tävla för hemmaklubben finns såklart Marcus Nyman! Passa på att se OS-hoppet och VM-bronsmedaljören från i år tävla på hemmaplan på lördag!