Positivt resultat för reslandet Tyskland 2023 – DZT-prognos ser ytterligare tillväxtchanser för tysk incomingturism under 2024

Berlin: Strandbar vid Spree
Berlin: Strandbar vid Spree © DZT / Francesco Carovillano

Enligt en bedömning av Deutsche Zentrale für Tourismus (DZT) utgör prognoserna för global turism i allmänhet samt viktiga kultur- och sportevenemang i Tyskland en stor möjlighet för tysk incomingturism att under 2024 uppnå resultaten från det tidigare rekordåret 2019. Detta baseras på den kontinuerliga återhämtning som skett under 2023 med en total volym på 80,9 miljoner internationella övernattningar, den konstant höga efterfrågan från de europeiska källmarknaderna och USA, återkomsten av de asiatiska marknaderna samt resandet som sker i samband med herrarnas fotbolls-EM. I den internationella konkurrensen plockar resmålet Tyskland poäng på kundlojalitet och attraktiva erbjudanden inom kultursektorn, framstående sportevenemang, aktivsemestrar i naturen och sitt omfattande utbud av kvalitetssäkrade kur- och spa-anläggningar.

Enligt en aktuell rapport från Statistisches Bundesamt registrerades 6,1 miljoner internationella övernattningar i hotell- och logianläggningar med tio bäddar eller fler i december 2023 vilket är en ökning med 10,9 procent jämfört med samma månad förra året. Det ger ett preliminärt årsresultat på 80,9 miljoner övernattningar av utländska gäster vilket motsvarar 90 procent av resultatet från det tidigare rekordåret 2019.

Petra Hedorfer, styrelseordförande för DZT, berättar:

”Reslandet Tyskland har haft en stark varumärkesnärvaro 2023. Under året steg återhämtningsgraden kontinuerligt: I januari 2023 var vi fortfarande nästan 22 procent ifrån de internationella övernattningssiffrorna för 2019, men i slutet av 2023 hade gapet minskat till 10 procent. Vi ser goda möjligheter för ytterligare tillväxt under 2024 vilket stöds av prognosen från Världsturismorganisationen (UN Tourism), som i sin senaste trendbarometer från januari 2024 utgår från att internationell turism under innevarande år helt kommer att ha återhämtat sig från konsekvenserna orsakade av coronapandemin. Fotbolls-EM i sommar utlovar tillväxtimpulser för Tyskland med 2,7 miljoner fotbollsfans på arenorna och uppskattningsvis 7 miljoner gäster i fanzonerna och vid publikvisningar. Som det ser ut idag räknar DZT med en extra övernattningsvolym på upp till 4 procent för tysk incomingturism i samband med europamästerskapen. “

Utöver det erbjuder kulturella höjdpunkter som Caspar David Friedrichs 250-årsdag, 35-årsdagen efter Berlinmurens fall och Chemnitz som europeisk kulturhuvudstad 2025 viktiga reseimpulser för internationella gäster. Sammantaget kan detta leda till att antalet övernattningar under 2024 återgår till nivåerna innan krisen.

Berlin: Strandbar vid Spree