Häst i Skåne insjuknad i EHV-1

Gothenburg Horse Show’s organisation fick under torsdagen rapport om att det i ett stall i Skåne har konstaterat att en häst har insjuknat i EHV-1. En av tävlingshästarna som deltagit i onsdagens nationella tävlingsklasser under Gothenburg Horse Show är till vardags uppstallad på samma anläggning men inte i samma stall som den sjuka hästen. Tävlingshästen i fråga har inte uppvisat något tecken på sjukdom, gjorde goda tävlingsprestationer och lämnade tävlingsområdet under onsdagen.

Tävlingshästen har under Gothenburg Horse Show varit uppstallad i ett nationellt stall ett par hundra meter ifrån de internationella stallarna.

Alla hästar som medverkar under Gothenburg Horse Show följer FEI’s regelverk och rutiner vad gäller smittskydd, vilket innefattar att hästens temperatur ska kontrolleras 2 gånger om dagen tre dagar innan ankomst samt under all vistelse på tävlingsområdet. Alla hästar ankomstbesiktigas även innan de anländer till tävlingsområdet.

- Vi ser ingen anledning till oro men kommer givetvis att följa upp både det enskilda fallet och fortsätta med våra rutiner på tävlingsplatsen, säger Karl-Henrik Heimdahl, ansvarig veterinär under Gothenburg Horse Show. Vi har kontinuerlig kontakt med tävlingshästens ryttare.

Kontakt:
Karl-Henrik Heimdahl, ansvarig veterinär på Gothenburg Horse Show