Kristian Berndtsson: "Känns som att vi är snarlika"

Önnereds HK är den enda föreningen med både dam- och herrlag i ATG Svenska cupens Final4. Nu är de på jakt efter sin första seniortitel någonsin.

Foto: Bildbyrån. Bild: Kristian Berndtsson, huvudtränare i Önnereds HK.

Önnereds damer ställs mot Höörs HK H 65 i semifinal i ATG Svenska cupen. Klockan 13:30 på lördag i Estrad Alingsås kastar de igång Final4-helgen.

– Det ska framför allt bli väldigt roligt och inspirerande. Vi känner att vi har en positiv form i laget. Det har sett bra ut på träningarna och vi gör framsteg hela tiden, berättar Kristian Berndtsson, huvudtränare i ÖHK dam.

Under det pågående seriespelet i Handbollsligan dam har Önnered besegrat Höör två gånger om.

– Jag tror inte att det spelar någon större roll inför lördagens match. Kanske att vissa spelare i mitt lag har släppt respekten för Höör. Man ska dock komma ihåg att Höör har varit med i sådana här sammanhang ganska länge som förening, medan vi är lite gröna. Sen har vi också rutinerade spelare i form av Thess Krönell, Evelina Källhage och Linnea Wester som har spelat SM-finaler.

En poäng skiljer lagen åt i grundserien. Höör står på 24 poäng efter 18 spelade matcher, medan Önnered står noterade för 23.

– Det känns som att vi är snarlika som lag. De är också bra och tunga i sitt försvar- och målvaktsspel och springer mycket. Jag skulle säga att det är två lag som är trygga i sitt försvarsspel. Det är vår absoluta spets.

Två av stjärnspelarna i Önnered är kantspelarna Linn Hansson och Evelina Källhage. Den sistnämnda representerade Höör mellan 2017 och 2021. Hansson gjorde hela 14 mål när Önnered kryssade mot Skuru förra veckan.

– Jag sade åt Linn att hon skulle ta ut sina ögonlinser inför matchen och så gjorde hon 14 mål. De åker nog aldrig in igen, skrattar Berndtsson, som har sin handbollsbakgrund i HP Warta.

Vid sin sida på tränarbänken har Berndtsson en välrenommerad talangutvecklare i form av Niklas Virolainen. Virolainen anslöt till Önnereds HK i somras efter lång tid i HK Aranäs.

– Niklas är en duktig instruktör som influererar både mig som tränare och laget. Han har kommit in i gruppen med bra energi och nya tankar. Han har bidragit väldigt mycket.

Hur ser du på att Önnered är framme med båda sina representationslag i Final4?

– Att det är starkt jobbat. Önnered är ju en av Sveriges största handbollsföreningar med fin bredd. Men på senare tid har man även försökt få till en elitsatsning med spets. Föreningen är på väg att lyckas med det samtidigt som man är mån om att behålla bredd- och ungdomsverksamheten. Det är mycket positiva vibbar i Önnered just nu. Efter den här helgen och helgen 9-10 mars då herrarna spelar är det förhoppningsvis ännu mer positiva vibbar, avslutar Berndtsson.

Fakta om Önnereds HK:

Grundad: 5 juni 1985.
Bästa cupresultat: Kvartsfinal (säsongen 2021-2022, 2022-2023)
Antal SM-guld: 0
Lagkapten: Jenny Sandgren.
Bästa målskytt i cupspelet: Evelina Källhage, Linn Hansson och Fanny Elovson, 36 mål
Trolig startsjua (anfall): Jenny Sandgren (MV), Linn Hansson (V6), Thess Krönell (M6), Evelina Källhage (H6), Fanny Elovson (V9), Ella Sjöberg (M9) & Moa Boqvist (H9).

Fyra frågor inför Final4 i Alingsås med Moa Boqvist: https://youtu.be/Nu9YU304JZU

Vägen till Final4

Gruppspel:
20 augusti, 17.00: Önnereds HK–Eskilstuna Guif IF, 42–19
23 augusti, 19.00: IFK Örebro–Önnereds HK, 20–27
30 augusti, 19.00: BK Heid–Önnereds HK, 20–30
Önnered vidare som gruppetta.

Åttondelsfinal:
4 oktober, 19.00: HK Aranäs–Önnereds HK, 20–33
8 oktober, 17.00: Önnereds HK–HK Aranäs, 30–31
Önnered vidare med totalt 63–51.

Kvartsfinal:
1 november, 19.00: Skuru IK–Önnereds HK, 27–25
5 november, 14.00: Önnereds HK–Skuru IK, 36–33
Önnered vidare med totalt 61–60.

Spelschema, Final4 i Alingsås 24-25 februari:

Lördag 24 februari, 13:30: Höörs HK H 65–Önnereds HK
Lördag 24 februari, 16:00: IK Sävehof–Kristianstad HK
Söndag 25 februari, 13:30: Match om tredjeplats
Söndag 25 februari, 16:00: Final

Köp biljett till Final4 i Alingsås här: https://handboll.ebiljett.nu/Tickets/Choose/2?S=1

OM ATG SVENSKA CUPEN
ATG Svenska cupen är hela Handbollssveriges gemensamma tävling där samtliga föreningar med representationslag, damer och/eller herrar, kan anmäla sitt deltagande. Via kvalspelet i omgång 1–3 kvalificerar sig tio lag till omgång 4, dit de 22 högst rankade lagen i Sverige redan är direktkvalificerade. Efter omgång 4 spelas åttondelsfinaler och kvartsfinaler. ATG Svenska cupen avgörs under ett samlat slutspel, Final4, med semifinaler, bronsmatch och final under en helg. Mer om ATG Svenska cupen.

Sedan tidigare står det klart att SVT sänder finalfesterna i ATG Svenska cupen. Detta är första gången någonsin som ATG Svenska cupen, där samtliga representationslag i landet haft möjlighet att delta, avgörs under en finalhelg där semifinalerna spelas under lördagen och bronsmatchen och finalen på söndagen.

OM SHOOT-OUT
I ATG Svenska cupen tillämpas ett handikappsystem där lag från lägre divisioner får lägga tre shoot-out per skillnad i serienivå. Maximalt antal shoot-out för ett lag är dock satt till sex shoot-out före match. Om lagen är från samma serienivå lägger båda lagen tre shoot-out var. Detta moment genomförs före avkast i matchen och resultatet från shoot-out-omgången läggs in som inledande resultat.

TIDIGARE CUPSEGRARE, DAMER
1981:
Stockholmspolisens IF
1982: Irsta HF
1983: Irsta HF
1984: Stockholmspolisens IF
1985: HK Silwing/Troja
1986: Stockholmspolisens IF
1987: Tyresö HF
1988: Tyresö HF
1989: RP IF
1990: Tyresö HF
2022: Skuru IK
2023: IK Sävehof

Svenska Handbollförbundet (SHF) är specialidrottsförbund för handboll, utomhushandboll, beachhandboll, parahandboll och rullstolshandboll i Sverige. SHF är anslutet till Riksidrottsförbundet, SISU Idrottsutbildarna, Sveriges Olympiska Kommitté, Europeiska Handbollförbundet och Internationella Handbollförbundet.