EU flyttar restaureringsansvaret till Sverige

Syftet är gott och baseras på värden vi lant- och skogsbrukare delar, att värna den biologiska mångfalden och restaurera ekosystem. Samtidigt riskerar konsekvenserna av EU:s förslag bli ett hårt slag mot Sveriges produktion av livsmedel och förnybara skogsprodukter. Sverige kan tvingas återskapa marker såsom de såg ut innan industrialiseringen, i stället för att bruka marken för framtidens behov.

LRFs förbundsordförande Palle Borgström.
LRFs förbundsordförande Palle Borgström. Foto: LRF

”När EU:s förslag ska implementeras i Sverige är att det viktigt att det sker i symbios med andra samhällsnyttor som till exempel livsmedels-, råvaru- och energiförsörjningen. Vi kan inte äventyra svensk livsmedelsproduktion mitt under ett brinnande krig i vårt närområde.”

Säger LRFs förbundsordförande Palle Borgström och fortsätter,

”Ansvaret för att implementeringen blir rätt ligger nu på Sveriges regering och våra myndigheter. Viktigt att fokus ligger på att öka självförsörjningsförmågan på livsmedel samtidigt som vi minskar beroendet av kol, olja och plast med hjälpa av förnybara skogsprodukter.”

Svenskt jord- och skogsbruk är en viktig kugge i minskad klimatpåverkan och bedrivs hållbart så att den biologiska mångfalden bevaras. Den växande svenska skogen tar upp mer än 80% av Sveriges klimatutsläpp. Samtidigt kan EU:s agerande utgöra en fara för möjligheterna att Sveriges jord- och skogsbrukare blir en av Sveriges största kraftanläggning tankad med grön energi.

För mer information:

LRF om restaurering, https://www.lrf.se/sakomraden/restaurering/

EU-parlamentet, Naturrestaurering: Ny lag ska återställa 20 procent av EU:s land och hav. https://www.europarl.europa.eu/news/sv/press-room/20240223IPR18078/naturrestaurering-ny-lag-ska-aterstalla-20-procent-av-eu-s-land-och-hav

Lantbrukarnas Riksförbund, LRF, är en intresse- och företagarorganisation för det gröna näringslivet med cirka 140 000 medlemmar. Gemensamt för flertalet av medlemmarna är att de har sin bas i jord, skog, trädgård och landsbygdens miljö. LRF är också en samlande organisation för lantbrukskooperativa företag, som exempelvis Arla och Lantmännen. LRFs medlemmar driver omkring 60 000 företag och LRF är därmed Sveriges största småföretagarorganisation. Totalt omsätter hela det gröna näringslivet, det vill säga jord- och skogsbruk, trädgård, fiske och vattenbruk samt livsmedels- och skogsindustrier, 151 miljarder kronor, vilket är 3,4 procent av landets BNP. Källa: Jordbruksverket www.lrf.se - http://www.lrf.se/

13 000 underskrifter för minskad vildsvinsstam5.7.2024 09:12:08 CEST | Pressmeddelande

Naturvårdsverket har i ett pressmeddelande gått ut med statistik som visar att trafikolyckor med vildsvin nu ökar. Det är indikationer på en växande vildsvinsstam och är mycket allvarligt. LRF har länge varnat för det stora vildsvinsbeståndet och det är bra att Naturvårdsverket är tydliga med att snabba insatser behövs för att bromsa den mycket oroande utvecklingen. Men det räcker inte att, som Naturvårdsverket skriver, markägare och jägare ska vara uppmärksamma på hur stammen utvecklas lokalt och ta till åtgärder som jakt och skrämsel. Det kan aldrig vara upp till enskilda markägare eller jägare att ensamma bestämma hur mycket vilt vi kan tolerera i landet.