Young E-business of the Year 2024: nu är anmälan öppen för framtidens entreprenörer
Nu inleds årets Young E-business of the Year, där unga entreprenörer har chans att vinna 10 000 kronor till sin verksamhet. Tävlingen riktar sig till alla mellan 15–25 år som har en digital affärsidé de vill förverkliga.
Young E-business of the Year arrangeras av Svea Bank i syfte att uppmuntra företagande bland unga och stötta framtidens digitala entreprenörer. Tävlingen anordnas nu för sjunde gången och kan idag ses som en inkörsport till att förverkliga sina entreprenörsdrömmar.
– Företagande är centralt både för ekonomisk tillväxt och för en hållbar utveckling. Därför är vi väldigt måna om att stötta nästa generations entreprenörer och innovatörer och förse dem med de verktyg som behövs för att utveckla sitt entreprenörskap – från idé till framgång, säger Erik Laaksonen, Juryordförande, Young E-business of the Year.
Utöver ett stipendium på 10 000 kronor får vinnaren i Young E-business of the Year en gynnsam medieexponering, nätverkande och vägledning från Sveas erfarna experter. Anmälan är öppen fram till den 31 mars. Därefter utser juryn fem finalister och sedan en vinnare som belönas med stipendiet.
– I tävlingen är det själva affärsidén som är det viktigaste, inte paketeringen. Så oavsett om man har en fullfjädrad affärsplan att presentera eller bara några nedskrivna rader är man välkommen att skicka in sitt bidrag. Fokuset ligger på e-business, innovation och entreprenörsanda, inte presentationsteknik, säger Erik Laaksonen, Juryordförande, Young E-business of the Year.
Medverkade i Draknästet och styrelsemedlem i miljardbolag bland tidigare års vinnare
Under åren har Young E-business of the Year genererat flertalet framgångshistorier om unga människor vars resa satte fart i samband med att de vann tävlingen. Ett exempel är Tilda Wissmar som efter tävlingsvinsten gjorde succé i SVT:s Draknästet, där hon lyckades säkra stora investeringar för sin innovativa produkt – den ätbara skeden.
Ett annat exempel är Wilma Emanuelsson som utvecklat ett världsunikt eye-tracking-program som hjälper dyslektiker att läsa utan svårigheter. Den uppmärksamhet som Young E-business of the Year medförde motiverade henne att jobba vidare på sin affärsidé och utveckla företaget. Hon har även föreläst på Women in Tech och TedX samtidigt som hon sitter i styrelsen för miljardbolaget Sparc.
Så här går tävlingen till:
1. Sammanfatta den digitala affärsidén på max tre (3) A4-sidor i PDF-format.
2. Skicka in ditt/ert tävlingsbidrag och kontaktuppgifter till marknad@svea.com senast den 31 mars 2024.
3. Finalister utses i början av april och kontaktas via mejl eller telefon. Besked om vilka som gått vidare meddelas på Sveas TikTok-kanal @sveabank i mitten av april.
Här hittar du mer information om Young E-business of the Year 2024.
Kontakter
Erik LaaksonenJuryordförande, Young E-business of the Year
Tel:076-551 92 02erik.laaksonen@svea.comBilder
Dokument
Om Svea
Svea Bank AB (publ) är en koncern med finansiell verksamhet i ett flertal europeiska länder. Med 40 års erfarenhet av att hjälpa företag och privatpersoner med deras likviditet är Svea ett naturligt val när de behöver en finansieringspartner. Sveas vision är att vara en ledande finansiell aktör i Europa. Läs mer på svea.com.
Följ Svea Bank AB (publ)
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svea Bank AB (publ)
Black Friday-perioden ökar i omsättning – men färre rabatter präglar rean30.11.2024 09:53:38 CET | Pressmeddelande
Den totala omsättningen för försäljningen under hela Black Friday-perioden ökar i år, medan omsättningen för Black Friday som enskild dag sjunker. Samtidigt rabatterades färre produkter under rean. Det konstateras när Prisjakt och Svea Bank summerar Sveriges största shoppinghögtid.
2 av 5 e-handlare avstår från Black Friday – dålig lönsamhet är främsta skälet28.11.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Black Friday har blivit en riktig vattendelare bland Sveriges e-handlare. Det framkommer i Svea Banks senaste undersökning E-handelsläget. Den visar att det är fler e-handlare som avstår (40 %) från Black Friday än som kommer att delta (35 %). Och den främsta orsaken är för att det inte är lönsamt (41 %). Samtidigt uppger 35 procent av e-handlarna att de väljer bort Black Friday av hållbarhetsskäl.
Svea presenterar E-handelsläget – en djupdykning i svensk e-handel26.11.2024 14:45:46 CET | Pressmeddelande
Nu presenterar Svea Bank rapporten E-handelsläget som varje kvartal analyserar tillståndet inom svensk e-handel. Rapporten bygger på insikter från svenska e-handelsföretag och belyser tillväxt, lönsamhet och framtidstro i branschen. För årets tredje kvartal är förväntningarna inför Black Friday i fokus.
Svea Bank överklagar kammarrättens dom15.11.2024 10:34:53 CET | Pressmeddelande
Svea Bank har lämnat in en överklagan av kammarrättens dom kring kreditprövning av blancolån till konsumenter. Svea menar att det är viktigt med Högsta förvaltningsdomstolens klargörande i en fråga där kammarrätten har en annan syn än förvaltningsrätten.
Ny undersökning visar: Nu ratar företagen AI inom kundtjänst6.11.2024 07:35:00 CET | Pressmeddelande
När AI-användningen ökar bland svenska företag finns det ett område där trenden går åt motsatt håll. I Svea Banks senaste undersökning visar det sig att andelen som använder AI inom kundtjänst minskat med två tredjedelar bara under det senaste året – från 30 till 11 procent. En fjärdedel av företagen menar bland annat att AI kan uppfattas som opersonligt.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum