Stor besvikelse över stoppad lag om företagsansvar

En historisk lag som innebär att företag måste ta ansvar för sin påverkan på miljö och mänskliga rättigheter har stoppats av medlemsstaterna. Sverige är det enda landet i EU som har aviserat att man tänkt rösta nej i ministerrådet. Naturskyddsföreningen är besviken över att EU:s medlemsländer inte kan enas om en lag som förhindrar barnarbete och miljöförstöring.

– Vi är verkligen besvikna. Den föreslagna lagen är historisk och kan förhindra skada på miljö, klimat och förhindra brott mot mänskliga rättigheter. Det är oerhört allvarligt att Sverige så tydligt säger nej till en lagstiftning mot barnarbete och miljöförstöring, säger Karin Lexén, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen.

Förlaget till lagstiftning som skulle göra det obligatoriskt för företag att identifiera och förhindra brott mot miljö och mänskliga rättigheter fick idag inte majoritet på det sista förberedande mötet inför ministerrådet, där beslutet tas. Sverige är ett av länderna som tänkt rösta nej när lagförslaget skulle behandlas i ministerrådet. Det är mycket ovanligt att ett lagförslag stoppas efter en trilog-förhandling, och nu måste medlemsländerna kommer överens om ett nytt förslag.

– Lagförslaget efterfrågas av många som menar att lagen behövs för att skapa en mer rättvis spelplan där ansvarsfulla företag gynnas. Det är obegripligt och upprörande att Sverige som enda land aviserat att man tänk rösta nej till lagstiftningen, säger Karin Lexén.

Över 100 europeiska företag har uttalat sitt stöd för lagstiftningen.

Det finns fortfarande ett litet hopp om att lagen kan bli verklighet. Naturskyddsföreningen hoppas nu att det belgiska ordförandeskapet omedelbart tar upp frågan igen och försöker samla en majoritet av länder bakom förslaget. Med tiden är knapp, en överenskommelse måste vara nådd innan EU-parlamentsvalet i sommar.

FAKTA: EU-lag om företagsansvar

• I december 2023 slöt EU-parlamentet och ministerrådet (EU-ländernas regeringar) en politisk överenskommelse om nya regler för företagsansvar.
  • EU-direktivet heter Corporate Sustainability Due Diligence Directive (ofta förkortat CSDDD). Syftet är att stärka skyddet av miljö och mänskliga rättigheter i EU och globalt.
  • EU-kommissionen tog initiativ till lagförslaget 2022

Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt.

Inbjudan till online-presskonferens och rapportsläpp: PFAS i Europas vatten23.5.2024 13:47:22 CEST | Pressmeddelande

Datum: Måndag 27 maj kl. 10.00 Zoom-länk: https://us02web.zoom.us/j/82080816125?pwd=Q2lwZW5SNGhtVE15L05ObXBaSmNWUT09 Mötes-ID: 820 8081 6125 Lösenord: 293187 Den 27 maj släpps en ny europeisk rapport där ytvattenprover från tio europeiska länder, däribland Sverige, analyserats. Studien visar alarmerande halter av PFAS-ämnet TFA i Europas vattendrag, bland annat Mälaren. Rapporten är ett samarbete mellan flera europeiska miljöorganisationer. TFA kan inte brytas ner i miljön och är skadligt för vattenlevande organismer. TFA är minstingen i PFAS-familjen och kommer bland annat ifrån bekämpningsmedel som används inom jordbruket. På presskonferensen presenteras rapporten och Naturskyddsföreningens sakkunniga inom miljögifter Cecilia Hedfors och Elin Engdahl kommer att svara på frågor i ett separat ”break out-room”. Medverkande: Salomé Roynel, Policy Officer, PAN Europe Dr. Helmut Burtscher-Schaden, GLOBAL 2000 environmental chemist Dr. Pauline Cervan, Générations Futures, toxicologist and p