Stor besvikelse över stoppad lag om företagsansvar

En historisk lag som innebär att företag måste ta ansvar för sin påverkan på miljö och mänskliga rättigheter har stoppats av medlemsstaterna. Sverige är det enda landet i EU som har aviserat att man tänkt rösta nej i ministerrådet. Naturskyddsföreningen är besviken över att EU:s medlemsländer inte kan enas om en lag som förhindrar barnarbete och miljöförstöring.

– Vi är verkligen besvikna. Den föreslagna lagen är historisk och kan förhindra skada på miljö, klimat och förhindra brott mot mänskliga rättigheter. Det är oerhört allvarligt att Sverige så tydligt säger nej till en lagstiftning mot barnarbete och miljöförstöring, säger Karin Lexén, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen.

Förlaget till lagstiftning som skulle göra det obligatoriskt för företag att identifiera och förhindra brott mot miljö och mänskliga rättigheter fick idag inte majoritet på det sista förberedande mötet inför ministerrådet, där beslutet tas. Sverige är ett av länderna som tänkt rösta nej när lagförslaget skulle behandlas i ministerrådet. Det är mycket ovanligt att ett lagförslag stoppas efter en trilog-förhandling, och nu måste medlemsländerna kommer överens om ett nytt förslag.

– Lagförslaget efterfrågas av många som menar att lagen behövs för att skapa en mer rättvis spelplan där ansvarsfulla företag gynnas. Det är obegripligt och upprörande att Sverige som enda land aviserat att man tänk rösta nej till lagstiftningen, säger Karin Lexén.

Över 100 europeiska företag har uttalat sitt stöd för lagstiftningen.

Det finns fortfarande ett litet hopp om att lagen kan bli verklighet. Naturskyddsföreningen hoppas nu att det belgiska ordförandeskapet omedelbart tar upp frågan igen och försöker samla en majoritet av länder bakom förslaget. Med tiden är knapp, en överenskommelse måste vara nådd innan EU-parlamentsvalet i sommar.

FAKTA: EU-lag om företagsansvar

• I december 2023 slöt EU-parlamentet och ministerrådet (EU-ländernas regeringar) en politisk överenskommelse om nya regler för företagsansvar.
  • EU-direktivet heter Corporate Sustainability Due Diligence Directive (ofta förkortat CSDDD). Syftet är att stärka skyddet av miljö och mänskliga rättigheter i EU och globalt.
  • EU-kommissionen tog initiativ till lagförslaget 2022

Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt.

Granskning: Stort gap mellan EU-parlamentarikernas miljöinsatser11.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande

Naturskyddsföreningens granskning visar mycket stora skillnader mellan EU-parlamentarikernas engagemang och ambitionsnivå i EU:s miljöpolitik. Sverigedemokraterna får uselt betyg efter att ha röstat nej till nästan alla lagförslag. Moderaterna utmärker sig genom att de särskilt aktivt har motarbetat viktiga miljölagstiftningar i EU-parlamentet. Liberalerna däremot har röstat och agerat bra för miljön. Miljöpartiet och Vänsterpartiet får utmärkt miljöbetyg.

Pressinbjudan: Rovdjurskonferens och pressträff i Järvsö4.4.2024 14:19:23 CEST | Pressmeddelande

För första gången på många år möts jägare, lantbrukare, samer, forskare, miljöorganisationer och politiker på en konferens för att diskutera samexistens mellan människor och rovdjur. Välkommen på pressträff i Järvsö den 11 april kl 09.30 samt att bevaka rovdjurskonferensen på plats eller digitalt torsdag till lördag den 11–13 april. Konferensen arrangeras av Naturskyddsföreningen och WWF samt Ljusdals Naturskyddsförening och Naturskyddsföreningen Gävleborg.