Drömprojekt ska rädda skogen – för människor och elefanter

I västra Zambia är avskogning ett hot mot människor, djur och natur. Men nya metoder ska vända utvecklingen. Peace Parks Foundation får 10,5 miljoner kronor av Postkodlotteriet för att förbättra levnadsvillkoren för både lokalbefolkningen och områdets vilda elefanter genom naturbaserade lösningar för skogsskydd.

Elefanterna får bättre levnadsvillkor när avskogningen stoppas.

Skogen i västra Zambia hotas av klimatförändringar och extremväder. Dessutom används den som bränsle och byggmaterial av lokalbefolkningen på ett sätt som varken är hållbart eller ekonomiskt effektivt. Men beskyddande och utbildande åtgärder kan göra skogen mer hållbar och levande.

– Syftet är att genom miljösmarta åtgärder stoppa avskogningen, lära lokalsamhällen hur skogsbränder hanteras och undviks samt hur ett hållbart odlande både skyddar skog och annan växtlighet, säger Peace Parks Foundations VD Werner Myburgh.

Projektet är ett av de fem Drömprojekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet 2024. Huvudmålet med de planerade insatserna är att förbättra möjligheterna till överlevnad för 40 000 hushåll i den zambiska delen av ett fredsparks-område. På lång sikt räknar Peace Parks Foundation med en ökning av hushållens inkomster med 200 procent genom bland annat effektivare jordbruk, internationella ersättningar för naturvård och turism.

Insatserna kommer också att bidra till en hälsosam elefantstam i fredsparken i Zambia. Det gynnar både djuren och människorna, eftersom friska och levande djur möjliggör större inkomster från turism.

– Projektet som Peace Parks Foundation nu kan starta gör nytta på många sätt. För människor, djur och natur, säger Anders Årbrandt, vd på Postkodlotteriet.

Projektet “Rädda savannskogen – naturvårdsinsatser för människa, djur och natur” ska löpa under tre år och tilldelas 10,5 miljoner kronor. Det är ett av de Drömprojekt som finansieras av Svenska Postkodlotteriet 2024. Syftet med projektet är att ge lokalsamhällen kunskap och möjlighet att använda naturbaserade lösningar (nature based solutions) som skyddar skog, minskar klimatpåverkan och fattigdom samt främjar en hälsosam elefantstam i fredsparken i Zambia.

Postkodlotteriet är Sveriges största lotteri, men också Sveriges största privata givare till ideell sektor. Idag genererar lotteriet cirka en miljard kronor om året till över 60 organisationer som arbetar för att göra världen bättre.

Lena Malmberg, Country Representative, Peace Parks Foundation Sweden och Helena Johnzon Dahl, Resource and Development, Peace Parks Foundation Sweden tog emot checken på 10,5 miljoner kronor för att stoppa avskogningen,

Svenska Postkodlotteriet är Sveriges största lotteri där du vinner tillsammans med dina grannar, samtidigt som du bidrar till en bättre värld. Nästan en miljon kunder har varje dag chans till nya vinster. Tack vare alla som är med i lotteriet har vi sedan starten 2005 genererat 14,5 miljarder kronor till ideella organisationer. Det gör Postkodlotteriet till Sveriges största privata givare till ideell sektor.