Läkemedelsverket

Framgångsrik kampanj om farorna med lustgas

Dela

De myndighetsgemensamma informationsinsatserna om risken med att berusa sig på lustgas nådde brett. Bakom materialet som förmedlades med start 2023 står Läkemedelsverket/Giftinformationscentralen, Folkhälsomyndigheten och länsstyrelserna.

Dyster färgsättning av stökigt rum med använd lustgastub på golvet.
Användning av lustgas i berusningssyfte kan leda till allvarliga, i värsta fall kroniska, skador. Läkemedelsverket/Giftinformationscentralen, Folkhälsomyndigheten och länsstyrelserna förmedlade under 2023 kunskapsbyggande information nationellt och lokalt till hälso- och sjukvården och till vuxna som kommer i kontakt med unga. En riktad insats till ungdomar gjordes i sociala medier genom kampanjen ”Det är olustigt”.

Användning av lustgas i berusningssyfte har ökat de senaste åren. Ett tydligt tecken på det är att Giftinformationscentralen tagit emot allt fler samtal som rör berusning med lustgas. Därför fick Läkemedelsverket/Giftinformationscentralen i uppdrag att samarbeta med Folkhälsomyndigheten och länsstyrelserna för att sprida kunskap om riskerna med lustgas i berusningssyfte.

– Användning av lustgas i berusningssyfte kan leda till allvarliga, i värsta fall kroniska, skador. Deltagande myndigheter har under året förmedlat kunskapsbyggande information nationellt och lokalt till hälso- och sjukvården och till vuxna som kommer i kontakt med unga. En riktad insats till ungdomar har också gjorts i sociala medier genom kampanjen ”Det är olustigt”, säger Jenny Bång Arhammar, tillförordnad verksamhetschef för Giftinformationscentralen. 

Samarbete gav bred spridning

Information om riskerna med att berusa sig på lustgas har spridits brett genom de deltagande myndigheternas många olika kanaler. Kampanjen ”Det är olustigt” genomfördes på Instagram och Youtube under december 2023 och januari 2024. Målgruppen var unga vuxna i åldern 18–24 år. Genomslaget för kampanjen var bra och annonserna nådde över 350 000 personer.

Efter kampanjens slut följes kampanjen upp genom en Novus-undersökning som omfattade 300 unga i åldern 18-24 år. Där uppgav drygt åtta av tio att de är negativa till att använda lustgas för att bli berusad. Fyra av tio ansåg att de hade lärt sig något nytt efter att ha sett filmen. 

Budskapet om riskerna har nått fram. Under 2023 uppmärksammades detta i över 2 200 redaktionella inslag i media riktad till såväl allmänhet som hälso- och sjukvård. 

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes mellan 23 januari – 13 februari 2024 av Novus på uppdrag av Läkemedelsverket. Totalt genomfördes 300 intervjuer med svenska allmänhetens ungdomar i åldern 18-24 år.

Kontakter

Bilder

Dyster färgsättning av stökigt rum med använd lustgastub på golvet.
Användning av lustgas i berusningssyfte kan leda till allvarliga, i värsta fall kroniska, skador. Läkemedelsverket/Giftinformationscentralen, Folkhälsomyndigheten och länsstyrelserna förmedlade under 2023 kunskapsbyggande information nationellt och lokalt till hälso- och sjukvården och till vuxna som kommer i kontakt med unga. En riktad insats till ungdomar gjordes i sociala medier genom kampanjen ”Det är olustigt”.
Ladda ned bild
Tillförordnad verksamhetschef, Giftinformationscentralen
Tillförordnad verksamhetschef, Giftinformationscentralen
Ladda ned bild

Länkar

Läkemedelsverket arbetar för att patienten, hälso- och sjukvården samt djursjukvården får tillgång till säkra och effektiva produkter och att de används ändamålsenligt och effektivt. Läkemedelsverkets vision är att vara en ledande kraft i samverkan för bättre hälsa.

Följ Läkemedelsverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Läkemedelsverket

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye