Elever utbildas i trygghet och säkerhet på nätet

AcadeMedia inleder ett samarbete med stiftelsen Tryggare Sverige för att stärka elevers trygghet och säkerhet på nätet. Med konceptet HackShield får elever i åldrarna 8–12 år möjlighet att utveckla sina cyberkunskaper på ett lustfyllt sätt.

– Internet erbjuder många fantastiska möjligheter att kommunicera, lära och upptäcka världen. Men det finns också risker och faror som lurar online, allt ifrån bedrägerier till olika former av övergrepp. Med det här samarbetet vill vi bidra till att elever blir tryggare och mer riskmedvetna, säger Katja Brandt Persson, skolchef för Noblaskolorna.

Succé i Nederländerna

Konceptet HackShield är nederländskt och har nyligen lanserats i Sverige av Stiftelsen Tryggare Sverige och Polismyndigheten. Syftet är att utbilda barn till ”cyberagenter” som lär sig att identifiera och stå emot saker som desinformation och nätfiske.

I Nederländerna har konceptet blivit en succé och 40 procent av kommunerna är anslutna till HackShield och 30 procent av barnen i målgruppen har spelat det. HackShield har också vunnit flera priser och kommit tvåa i European Crime Prevention Award.

– Visionen är att det ska bli lika framgångsrikt i Sverige och genom vårt samarbete med AcadeMedia och deras många grundskolor når vi ut med viktig kunskap till tusentals unga, säger Magnus Lindgren, generalsekreterare Stiftelsen Tryggare Sverige.

Ytterligare ett verktyg

Skolor jobbar redan idag aktivt med bland annat källkritik som en viktig del av undervisningen. Katja Brandt Persson hoppas att HackShield kan bidra till att ytterligare stärka det arbetet.

– Idag läser vi nästan dagligen om olika former av cyberangrepp mot samhällsviktiga funktioner. Det är naturligtvis viktigt att vi tidigt rustar våra elever med rätt kunskaper, det gör våra skolor redan idag, men här kan vi erbjuda ytterligare ett verktyg, säger Katja Brandt Persson.

AcadeMedia driver för- och grundskolor, gymnasier och vuxenutbildning, med verksamhet i bland annat Sverige, Norge och Tyskland. Vår drivkraft är att bygga ett mer hållbart samhälle med utbildning och lärande som grund. Läs mer om oss och vår verksamhet på academedia.se.