Richard Sjöberg blir ny kommunikationsdirektör på AcadeMedia

Richard Sjöberg har utsetts till ny kommunikationsdirektör på AcadeMedia. Han tillträder den 15 april och kommer att ingå i koncernledningen.

– Jag känner att jag har hittat ett uppdrag som är meningsfullt i en organisation med tydliga värderingar och en stark drivkraft att skapa bra utbildningar. Att ge barn, unga och vuxna förutsättningar att forma sin framtid är något av det viktigaste som finns och jag ser verkligen fram emot att lära känna AcadeMedias olika utbildningsverksamheter, säger han.

Richard Sjöberg har gedigen erfarenhet av att driva och leda kommunikationsarbete i både privat och offentlig sektor. Han har jobbat med flera välkända varumärken och kommer närmast från en konsultroll där han stöttat organisationer och företag med kommunikationstjänster.

"En tydlig framtidsvision"

Att frågor som rör utbildning och kompetensförsörjning är avgörande för framtiden är ett av skälen till att Richard Sjöberg valt att söka sig till just AcadeMedia.

–  Det finns så många sektorer i samhället som behöver rekrytera fler personer med rätt utbildning. AI, robotar och annan teknik kommer att lösa en del, men för väldigt många tjänster behövs det kloka människor som kommer in med rätt förutsättningar från sin utbildning. AcadeMedia har en tydlig framtidsvision och det känns inspirerande att få bli en del av den resan, säger han.

Stärker kommunikationsarbetet

VD Marcus Strömberg ser fram emot att välkomna Richard Sjöberg som ny medlem i koncernledningen.

– Att vi anställer Richard är en del i vår satsning på att stärka kommunikationsarbetet. För ett utbildningsföretag som AcadeMedia är kommunikation alltid viktigt eftersom det vi jobbar med varje dag påverkar och engagerar många människor. Vi vill vara en stark och klok röst som kan bidra till att formulera lösningar på de utmaningar som utbildningssverige står inför, säger han.

– En annan viktig del i kommunikationsarbetet är att vara ett tryggt stöd för våra verksamheter. En av AcadeMedias främsta styrkor är att det alltid finns en hel organisation som sluter upp när det behövs. Där kommer Richards erfarenhet och kompetens att bli väldigt värdefull, säger Marcus Strömberg.

AcadeMedia driver för- och grundskolor, gymnasier och vuxenutbildning, med verksamhet i bland annat Sverige, Norge, Tyskland och Finland. Vår drivkraft är att bygga ett mer hållbart samhälle med utbildning och lärande som grund. Läs mer om oss och vår verksamhet på academedia.se.