1,6 miljonerklubben1,6 miljonerklubben1,6 miljonerklubben1,6 miljonerklubben

En kväll för kvinnohjärtat i Göteborg!

Inspiration, information och mycket glädje blir det när 1,6 & 2,6 miljonerklubben bjuder in till "Woman in Red" i Göteborg. Söndagen den 17 mars är det dags för en stor galakväll som ska sprida kunskap och stödja forskningen på kvinnors hälsa. Möt bland andra föreningens grundare Alexandra Charles. Kvällen ingår i en stor kampanj över hela landet för att sätta fokus på kvinnohjärtat.

1998 bildades 1,6miljonerklubben för kvinnors hälsa och den har sedan dess outröttligt arbetat med att sätta fokus på den ojämlika vården. Kvällen till ära är föreningens ordförande och grundare på plats, Alexandra Charles von Hofsten. Hon kommer att ge oss en spännande tillbakablick på de 25 åren. Vad har hänt? Har vården blivit bättre och mer jämlik? Vilka frågor måste vi fortfarande slåss för? Och hur ser framtiden ut ?Spännande berättelse kring kvinnors hälsa.

Kvällen ingår i föreningens kampanj "Woman in Red", WIR, som samlar in pengar till forskningen.  WIR pågår på 12 platser över hela landet under mars och april.

Övriga förläsare:

70 är det nya 50

Ingmar Skoog är seniorprofessor vid Göteborgs Universitet och leder Centrum för åldrande och Hälsa samt H70-studierna i Göteborg. Han har arbetat med äldreforskning under mer än fyra decennier. Ingmar kommer att prata om hur åldrandet förändrats och begreppet 70 är det nya 50.  Dagens äldre är betydligt mer vitala än tidigare generationers äldre. Trots det finns det fortfarande mycket fördomar om äldre i vårt samhälle.

Fysisk aktivitet för hjärtat- viktigare än du tror!

Mats Börjesson, professor idrottsfysiologi och överläkare hjärtsjukdomar, samt föreståndare för Centrum för livsstilsintervention, Östra Sjukhuset. Han forskar om fysisk aktivitet för hälsa med inriktning på hjärt-kärlsjukdom och om idrottskardiologi.  Idag vet alla att regelbunden fysisk aktivitet är nyttigt för hälsan. Men hur mycket behöver vi röra vi oss egentligen?  Räcker det inte med att minska stillasittandet? Hur skall jag röra mig för hjärtat?  Mats Börjesson kommer att berätta om på ny forskning inom området.

Kvällens underhållning:

Caroline Ravn är en av världens få kvinnliga magiker. Hon är trollkonstnären som tagit världen med storm.   Hennes show är så mycket mer än en klassisk magishow – den är rolig, interaktiv, kvick och har träffsäker humor.

Babs & the babes består av det äkta paret Barbro Petersen och Lasse Nilsson. I början av 2021 släppte de  för första gången egna låtar tillsammans.  Det blev en succé, musiken har streamas i över 91 länder.

Carlo Mandini har ett stort musikintresse som började i tidig ålder. Efter att ha framträtt på olika scener i sin ungdom började Carlo i hotellbranschen där han drivit hotell i 23år.  Idag har han tagit upp sin stora passion för musik igen.

Stephanie Sköld är en svensk-tropisk house & popartist från Göteborg, som både sjunger egen musik och andras. En ny singel släpps inom kort.

Kvällen avslutas med en vårlig modevisning med kläder från härliga Venti Nove.

Datum: Söndag 17 mars 2024

Plats: Radisson Blu Scandinavia Göteborg

Tid: 16.30 – 21.00   Mingel inleder kvällen, programmet börjar 18.00.

Kvällens konferencier är Åsa Lövgren Janson, föreningens ambassadör i Göteborg, tillsammans med Frida Zetterström.

Vill ni veta mer eller bevaka kvällen, hör av er till Åsa Lövgren Janson på

asa@1.6miljonerklubben.com

eller till Anna Liljeberg, se presskontakt.

Om oss

1,6 miljonerklubben grundades 1998. Det är en ideell organisation och vår vision är att alla kvinnor ska ha bästa tänkbara livskvalitet och hälsa. Vi arbetar med folkbildning och opinionsbildning, främst genom vår tidning, seminarier och webbinarer. En viktig del är stipendieverksamheten. Genom Kvinnor & Hälsas 90-konto samlar vi in pengar till forskare som  arbetar utifrån ett genusmedicinskt perspektiv.

Följ 1,6 miljonerklubben

Senaste pressmeddelandena från 1,6 miljonerklubben

Äntligen hjälp för endometrios-drabbade?9.4.2024 15:19:18 CEST | Pressmeddelande

"Nu måste vården för kvinnor och män bli jämlik. Att alla män lär sig uttala ordet endometrios vore ett litet men viktigt steg på vägen". Det skrev statsminister Ulf Kristersson efter ett besök på Södersjukhuset i Stockholm, där han fick en inblick i hur den nya precisionskirurgin med robotar går till. 1,6miljonerklubben bjuder in till en lärorik kväll om endometrios - där du själv kan prova på hur roboten "da Vinci" fungerar!

En kväll för kvinnohjärtat i Luleå!2.4.2024 14:03:37 CEST | Pressmeddelande

Nu är det dags för årets Woman in Red i Luleå, en kväll med kvinnohjärtat í fokus ! För 25 år sedan skickades kvinnor hem från sjukhuset med hjärtinfakt - för att deras symptom inte liknade männens. Har det blivit bättre? Hör Karin Schenck-Gustafsson, kardiolog, professor och forskare på Karolinska Institutet, berätta. Woman in Red är en rikstäckande kampanj som samlar in viktiga pengar till forskningen på bland annat kvinnohjärtat.