Aleris

Aleris och Axel Health först att driftsätta självbetjäning med betalning för journalsystemet TakeCare

Dela

Under det gångna året har Aleris och Axel Health utvecklat en komplett integration med betalning för journalsystemet TakeCare. Det är den första självbetjäningslösningen för TakeCare som hanterar både ankomstregistrering och betalning av patientavgifter.

Självbetjäning med betalning för journalsystemet Take Care
Självbetjäning med betalning för journalsystemet Take Care Aleris

— När patienter nu både kan checka in och betala via självincheckning frigör vi mer tid för medarbetarna till andra mer vårdnära arbetsuppgifter, säger Richard Petersson, chief medical information officer på Aleris.

Patienter har själva kunnat checka in inför ett besök tidigare, men först nu även betala sin patientavgift. Först ut att få självincheckning med betallösning är Aleris Sömnapné på Sabbatsbergs sjukhus i Stockholm. 

— Vi märker redan att patienterna tycker att det är ett snabbt och bekvämt sätt för att ankomstregistrera sig och betala sin patientavgift. De flesta är vana vid självbetjäningsterminaler i andra sammanhang, så det är inget man tycker är konstigt här heller, säger Richard Petersson.

Tjänsten kan också visa status för högkostnadsskydd och eventuellt frikort och tar hänsyn till detta vid betalningen. När det är gjort väntar patienten som vanligt i väntrummet. 

— Vi är särskilt nöjda med att ha löst problemet med hantering av alla frikortsbelopp. Det har varit en knäckfråga för självbetjäning på TakeCare i många år, säger Dan Lind, Sverigechef på Axel Health.

Det kommer fortfarande att finnas möjlighet att checka in och betala i kassan eller receptionen vid ankomst för de patienter som inte kan använda självincheckningen, patienter som saknar fullständigt personnummer, personer med asyl, reservnummer, LMA-kort och de som är papperslösa eller har skyddad identitet.

Fakta: Så fungerar självincheckningen

  • Patienten checkar själv in sitt besök vid ankomst på mottagningen.
  • Betalning sker enkelt med betalkort och systemet känner av om patienten har frikort eller om besöket är avgiftsfritt.
  • Efter att incheckningen är klar visas ett kvitto som patienten kan skriva ut.
  • Tjänsten är tillgänglig för patienter med ett planerat besök och som är folkbokförda i Sverige.


Om Aleris
Aleris är ett av Skandinaviens ledande privata vårdföretag. Vi bedriver specialistsjukvård på närmare 100 platser i Sverige, Norge och Danmark. Våra 4 000 medarbetare går till arbetet varje dag för att ge patienter och uppdragsgivare en nära och tillgänglig specialistvård med hög kvalitet.

Om Axel Health
Axel Health har levererat lösningar för patientflödeshantering och resursplanering inom vården i över 10 år via sin Axelplattform som idag har mer än 50 000 vårdapplikationsanvändare och hanterar över 6 miljoner patientbesök om året. Plattformen löser också flera andra flaskhalsar i patientflöden och resursplanering på sjukhus och mottagningar. Axelplattformen kan integreras parallellt med flera olika journalsystem och fungerar med de flesta system som vården använder idag.

Nyckelord

Kontakter

Pressjour

Aleris presstjänst nås dygnet runt på +46 (0)730 – 38 38 20 (ej sms). Du kan även kontakta oss på press@aleris.se.

Bilder

Richard Petersson, chief medical information officer på Aleris
Richard Petersson, chief medical information officer på Aleris
Ladda ned bild
Dan Lind, Sverigechef på Axel Health
Dan Lind, Sverigechef på Axel Health
Ladda ned bild

Följ Aleris

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Aleris

Ny studie visar att kulturformuleringsintervju kan underlätta identifikation av depressionssymtom vid transkulturella bedömningar29.2.2024 10:15:22 CET | Nyheter

The Cultural Formulation Interview – eller Kulturformuleringsintervjun (KFI) som den kallas på svenska – är ett diagnostiskt verktyg för transkulturella psykiatriska bedömningar. Det vill säga psykiatriska bedömningar där vårdpersonalen har en annan kulturell bakgrund än patienten. KFI tar hänsyn till kulturella variationer i symtombilden av psykiska problem och hur problemen beskrivs, och syftet är att underlätta diagnosställandet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye