Nordic Triathlon Cup 2024

Triathleter från de nordiska länderna kan se fram emot ännu fler möjligheter att utmana sig själva och stärka sina färdigheter 2024. De nordiska förbunden har gått samman för att introducera Nordic Triathlon Cup med start 2024.

Fotograf: Lars Schrøder Hansen

Nordic Triathlon Cup består av tre spännande tävlingar utspridda över sommaren och hösten. Den första etappen äger rum den 8 juni i Finland, vilket blir en inspirerande start på den nya cupen. Tävlandet fortsätter den 28 juli i Estland och avslutas med finalen den 14 september i Danmark.

Den nya Nordic Triathlon Cupen ger triathleter möjlighet att tävla i säkra miljöer med hög tävlingsnivå samtidigt som de stärker de befintliga banden mellan de nordiska triathlonförbunden. Detta initiativ är en fortsättning på den goda traditionen av samarbete, särskilt tydligt inom ungdoms- och juniortriathlon.

Henrik Nöbbelin, ordförande för Svensk Triathlon, uttrycker entusiasm över att vara med i Nordic Triathlon Cup: “Vi är glada över att kunna stärka vårt nordiska samarbete mellan våra olika förbund, genom att erbjuda våra fantastiska aktiva spännande tävlingar i Nordic Triathlon Cup. Det finns en lång tradition av samarbete och utbyte mellan våra länder och dessa tävlingar är ytterligare ett intiativ för att stärka våra band och verka för fler aktiva inom vår idrott samt bidra till att utveckla vår elit.