Hur kan cirkulära flöden öka tillgången till kritiska metaller och mineral?

Medier inbjuds att delta på Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens seminarium där ledande experter diskuterar hur återvinning, återanvändning och återtillverkning av produkter som innehåller kritiska metaller och mineral kan förbättras. På seminariet presenteras rapporten Cirkulära flöden – för att möta ökad efterfrågan på metaller.

Medier är välkomna till IVAs seminarium den 20 mars kl. 16.00-18.30

Idag återvinner vi bara en liten del av alla kritiska metaller och mineral som behövs för att tillverka elbilar, solceller och vindkraftverk. Efterfrågan beräknas samtidigt mångdubblas om vi ska klara omställningen till ett fossilfritt samhälle. Förbättrad återvinning, återanvändning och återtillverkning är alla viktiga pusselbitar för att på ett hållbart sätt klara omställningen. Hur kan förutsättningarna för dessa förbättras?

För att nå klimatmålen behöver världen ställa om till fossilfria energikällor. Detta kräver i sin tur en ökad användning av de metaller och mineral som ingår i exempelvis vindkraftverk, elbilar, solceller och elektrolysörer för att tillverka vätgas. Även utvecklingen inom informations- och kommunikationsteknologi leder till en ökad efterfrågan på vissa material.

I den nya IVA-rapporten ”Cirkulära flöden – för att möta ökad efterfrågan på metaller och mineral” är fokus på utmaningarna för den nödvändiga utvecklingen av cirkulära system:

• Vilken roll kan cirkulära flöden kan spela på kort och lång sikt för att möta efterfrågan på metaller och mineral?

• Vilka är de tekniska, juridiska och marknadsmässiga hindren?

• Vilka är de viktigaste åtgärderna för att fullt ut dra nytta av möjligheterna med cirkulära flöden?

Rapporten är en del av Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademiens projekt Vägval för metaller och mineral. Syftet är att bidra till att Sverige och Europa långsiktigt och hållbart säkrar tillgången på de metaller och mineral som behövs för omställningen till ett fossilfritt samhälle.

Tid och plats:

Datum: Onsdag 20 mars 2024
Tid: 16:00 - 18:30
Plats: IVA Konferenscenter, Grev Turegatan 16, Stockholm. Seminariet sänds även digitalt.

Läs mer och anmäl dig här

Intervjuförfrågningar - kontakta IVAs pressansvarige Per Andersson, per.andersson@iva.se

Om oss

Grön omställning kräver ny mineralstrategi21.5.2024 09:04:23 CEST | Pressmeddelande

Sverige behöver en ny mineralstrategi för att hantera den ökade utvinning av metaller och mineral som omställningen till ett fossilfritt och hållbart samhälle innebär. Strategin behöver ta de ökade behoven som utgångspunkt och hantera de mål- och intressekonflikter som dessa medför. Inte minst behöver samhällen med gruvverksamhet kompenseras bättre än idag. Det konstaterar Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien (IVA) i en ny rapport.

Utbildningsminister Mats Persson möter akademi och näringsliv i Malmö13.5.2024 07:00:00 CEST | Pressinbjudan

Kungl. Ingenjörsvetenskapsakademien och Sydsvenska Handelskammaren bjuder in utbildningsministern till Malmö, för att utifrån ett sydsvenskt perspektiv, diskutera framtida kompetensbehov inom STEM-ämnena: naturvetenskap, teknik, ingenjörsvetenskap och matematik. På seminariet medverkar ledande företrädare från näringsliv och akademi i Skåne. Medier är välkomna att delta – föranmälan krävs.