Schibsted

Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet

Dela

Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.

Lotta Folcker tar över som publisher på Aftonbladet efter Lena K Samuelsson. Foto: Magnus Laupa
Lotta Folcker tar över som publisher på Aftonbladet efter Lena K Samuelsson. Foto: Magnus Laupa

Lotta Folcker efterträder Lena K Samuelsson som tidigare meddelat att hon vill lämna uppdraget efter många år i Schibsted. Lotta Folcker kommer närmast från rollen som sportchef på streamingtjänsten Viaplay, men är ett välkänt ansikte på Aftonbladet där hon bland annat varit chef för Aftonbladet TV och utvecklat den rörliga live- och breakingjournalistiken. Hon har också varit redaktionschef med ansvar för Aftonbladets nya digitala satsningar inom feature, poddar och nya affärsmodeller.

– Lotta Folcker är en erfaren journalist och mediechef med bred kompetens både inom nyheter, sport, video, digital utveckling och affär. Det gör henne perfekt i den här rollen. Hon är dessutom uppskattad ledare med förmåga att inspirera och lyfta sina medarbetare, säger Siv Juvik Tveitnes. 

Som publisher – chefredaktör, vd och ansvarig utgivare – blir Lotta Folcker ansvarig för både journalistiken och affären.

– Jag är både hedrad och ödmjuk inför uppgiften, men framför allt känner jag en enorm glädje att få komma tillbaka till Aftonbladet. Vi är i en orolig tid som gör det lätt att vilja kavla upp ärmarna och slåss för den oberoende journalistiken. Det känns viktigare än på länge.  Aftonbladet har en mycket stark position idag och står stadigt, både i journalistiken och affären, men här finns också en drivkraft att alltid vilja lite mer och ett stort mod som jag tror är helt avgörande på resan framåt , säger Lotta Folcker.

Som publisher på Aftonbladet får Lotta Folcker också en viktig roll i den nya mediekoncern som Schibsted har för avsikt att skapa, Schibsted Media, och blir en av tre chefredaktörer i den nya koncernledningen.

– Sverige är en prioriterad marknad för Schibsted Media och vi är öppna för nya möjligheter, men också bygga vidare på de starka varumärken vi redan har. I det här arbetet blir Lotta Folckers kunskap och kapacitet, inte minst från tv och sport, ett väldigt värdefullt bidrag till koncernledningen, säger Siv Juvik Tveitnes.

Schibsteds avsikt är att under våren sälja hela News Media-divisionen till stiftelsen Tinius, en affär som innebär att nyhetsdivisionen blir en egen koncern, helt ägd av en oberoende stiftelse.

– Att ha en stabil ägare med ett öppet sinne för nya möjligheter, ger både ett lugn och utmanar en på en och samma gång. Det är en bra grund för att fortsätta utveckla Aftonbladet position och växa ännu starkare. Det kombinerat med att jag följt den fantastiska resa som Aftonbladet gjort och vet att det finns en bra ledning och driven och kompetent organisation på plats, gör ju att man nu närmast otåligt väntar på att få börja, säger Lotta Folcker.

Lotta Folcker kom till Aftonbladet första gången 2013. Hon hade då jobbat tio år på TV4, bland annat som chef för Nyhetsmorgon. Hon har också varit reporter på bland annat DN, SvD och Folkbladet i Norrköping och har en examen i  statsvetenskap. 

Lotta Folcker tillträder formellt den 22 april.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Lotta Folcker tar över som publisher på Aftonbladet efter Lena K Samuelsson. Foto: Magnus Laupa
Lotta Folcker tar över som publisher på Aftonbladet efter Lena K Samuelsson. Foto: Magnus Laupa
Ladda ned bild
Lotta Folcker, tillträdande publisher på Aftonbladet. Foto: Magnus Laupa
Lotta Folcker, tillträdande publisher på Aftonbladet. Foto: Magnus Laupa
Ladda ned bild
Lotta Folcker, tillträdande publisher på Aftonbladet. Foto: Magnus Laupa
Lotta Folcker, tillträdande publisher på Aftonbladet. Foto: Magnus Laupa
Ladda ned bild

Rethinking things since 1839

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Djurliv – Schibsted Brand Studio och FirstVet gör poddserie om livet med husdjur7.5.2024 11:35:47 CEST | Pressmeddelande

Hur vet jag att hundvalpen kommer från en bra uppfödare? Hur valpsäkrar jag mitt hem? Och vad gör jag när katten plötsligt kräks mitt i natten? Svaren ges i den nya podden ”Djurliv” där FirstVets chefsveterinär Caroline Caldemar ger råd till de som har ett husdjur eller är nyfiken på att skaffa ett. – Podcast är ett dynamiskt format där vi kan fortsätta utbilda om husdjurs välmående, säger Rebecca Crusoe, marknadschef på FirstVet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye