Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
Lotta Folcker efterträder Lena K Samuelsson som tidigare meddelat att hon vill lämna uppdraget efter många år i Schibsted. Lotta Folcker kommer närmast från rollen som sportchef på streamingtjänsten Viaplay, men är ett välkänt ansikte på Aftonbladet där hon bland annat varit chef för Aftonbladet TV och utvecklat den rörliga live- och breakingjournalistiken. Hon har också varit redaktionschef med ansvar för Aftonbladets nya digitala satsningar inom feature, poddar och nya affärsmodeller.
– Lotta Folcker är en erfaren journalist och mediechef med bred kompetens både inom nyheter, sport, video, digital utveckling och affär. Det gör henne perfekt i den här rollen. Hon är dessutom uppskattad ledare med förmåga att inspirera och lyfta sina medarbetare, säger Siv Juvik Tveitnes.
Som publisher – chefredaktör, vd och ansvarig utgivare – blir Lotta Folcker ansvarig för både journalistiken och affären.
– Jag är både hedrad och ödmjuk inför uppgiften, men framför allt känner jag en enorm glädje att få komma tillbaka till Aftonbladet. Vi är i en orolig tid som gör det lätt att vilja kavla upp ärmarna och slåss för den oberoende journalistiken. Det känns viktigare än på länge. Aftonbladet har en mycket stark position idag och står stadigt, både i journalistiken och affären, men här finns också en drivkraft att alltid vilja lite mer och ett stort mod som jag tror är helt avgörande på resan framåt , säger Lotta Folcker.
Som publisher på Aftonbladet får Lotta Folcker också en viktig roll i den nya mediekoncern som Schibsted har för avsikt att skapa, Schibsted Media, och blir en av tre chefredaktörer i den nya koncernledningen.
– Sverige är en prioriterad marknad för Schibsted Media och vi är öppna för nya möjligheter, men också bygga vidare på de starka varumärken vi redan har. I det här arbetet blir Lotta Folckers kunskap och kapacitet, inte minst från tv och sport, ett väldigt värdefullt bidrag till koncernledningen, säger Siv Juvik Tveitnes.
Schibsteds avsikt är att under våren sälja hela News Media-divisionen till stiftelsen Tinius, en affär som innebär att nyhetsdivisionen blir en egen koncern, helt ägd av en oberoende stiftelse.
– Att ha en stabil ägare med ett öppet sinne för nya möjligheter, ger både ett lugn och utmanar en på en och samma gång. Det är en bra grund för att fortsätta utveckla Aftonbladet position och växa ännu starkare. Det kombinerat med att jag följt den fantastiska resa som Aftonbladet gjort och vet att det finns en bra ledning och driven och kompetent organisation på plats, gör ju att man nu närmast otåligt väntar på att få börja, säger Lotta Folcker.
Lotta Folcker kom till Aftonbladet första gången 2013. Hon hade då jobbat tio år på TV4, bland annat som chef för Nyhetsmorgon. Hon har också varit reporter på bland annat DN, SvD och Folkbladet i Norrköping och har en examen i statsvetenskap.
Lotta Folcker tillträder formellt den 22 april.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum