Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
Lotta Folcker efterträder Lena K Samuelsson som tidigare meddelat att hon vill lämna uppdraget efter många år i Schibsted. Lotta Folcker kommer närmast från rollen som sportchef på streamingtjänsten Viaplay, men är ett välkänt ansikte på Aftonbladet där hon bland annat varit chef för Aftonbladet TV och utvecklat den rörliga live- och breakingjournalistiken. Hon har också varit redaktionschef med ansvar för Aftonbladets nya digitala satsningar inom feature, poddar och nya affärsmodeller.
– Lotta Folcker är en erfaren journalist och mediechef med bred kompetens både inom nyheter, sport, video, digital utveckling och affär. Det gör henne perfekt i den här rollen. Hon är dessutom uppskattad ledare med förmåga att inspirera och lyfta sina medarbetare, säger Siv Juvik Tveitnes.
Som publisher – chefredaktör, vd och ansvarig utgivare – blir Lotta Folcker ansvarig för både journalistiken och affären.
– Jag är både hedrad och ödmjuk inför uppgiften, men framför allt känner jag en enorm glädje att få komma tillbaka till Aftonbladet. Vi är i en orolig tid som gör det lätt att vilja kavla upp ärmarna och slåss för den oberoende journalistiken. Det känns viktigare än på länge. Aftonbladet har en mycket stark position idag och står stadigt, både i journalistiken och affären, men här finns också en drivkraft att alltid vilja lite mer och ett stort mod som jag tror är helt avgörande på resan framåt , säger Lotta Folcker.
Som publisher på Aftonbladet får Lotta Folcker också en viktig roll i den nya mediekoncern som Schibsted har för avsikt att skapa, Schibsted Media, och blir en av tre chefredaktörer i den nya koncernledningen.
– Sverige är en prioriterad marknad för Schibsted Media och vi är öppna för nya möjligheter, men också bygga vidare på de starka varumärken vi redan har. I det här arbetet blir Lotta Folckers kunskap och kapacitet, inte minst från tv och sport, ett väldigt värdefullt bidrag till koncernledningen, säger Siv Juvik Tveitnes.
Schibsteds avsikt är att under våren sälja hela News Media-divisionen till stiftelsen Tinius, en affär som innebär att nyhetsdivisionen blir en egen koncern, helt ägd av en oberoende stiftelse.
– Att ha en stabil ägare med ett öppet sinne för nya möjligheter, ger både ett lugn och utmanar en på en och samma gång. Det är en bra grund för att fortsätta utveckla Aftonbladet position och växa ännu starkare. Det kombinerat med att jag följt den fantastiska resa som Aftonbladet gjort och vet att det finns en bra ledning och driven och kompetent organisation på plats, gör ju att man nu närmast otåligt väntar på att få börja, säger Lotta Folcker.
Lotta Folcker kom till Aftonbladet första gången 2013. Hon hade då jobbat tio år på TV4, bland annat som chef för Nyhetsmorgon. Hon har också varit reporter på bland annat DN, SvD och Folkbladet i Norrköping och har en examen i statsvetenskap.
Lotta Folcker tillträder formellt den 22 april.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
Rockbjörnen intar Gröna Lund – avslutar livesommaren med musikfest3.6.2024 08:01:00 CEST | Pressmeddelande
Rockbjörnen, Aftonbladets och svenska folkets stora musikpris, intar i år Gröna Lund. Den 18 september fylls nöjesparken med sommarens hetaste artister – och omkring 8 000 engagerade fans. Det blir en livesänd prisutdelning där svenska folket röstat fram alla pristagarna.
Hanne Kjöller till Svenska Dagbladet3.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
SvD värvar författaren, sjuksköterskan och DN-kolumnisten Hanne Kjöller, i augusti blir hon ny krönikör på ledarsidan. – Det är en av Sveriges mest tongivande, spännande och nyfikna röster som nu ansluter till ledarredaktionen. Hon kommer att tillföra nya perspektiv, inte minst genom sitt patos och sitt mod att våga vara motvalls, säger Tove Lifvendahl, politisk chefredaktör.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum