Elever från Linköping finalister i SM i fågelholk

Årets SM i fågelholk har fått in hela 850 bidrag gjorda av skolelever över hela Sverige, vilket är rekord. Nu har de 15 finalisterna presenterats – och bland dem finns två klasser från Linköping, en femteklass från Kvinnebyskolan och en sjätteklass från Vallastadens skola. Nu ska allmänheten rösta fram årets vinnare.

"Svamp Holken" av klass 5A i Kvinnebyskolan i Linköping.
"Svamp Holken" av klass 5A i Kvinnebyskolan i Linköping. Foto: Naturskyddsföreningen

– Bidragen har fullkomligt rasat in i år. Det är otroligt kul att se att allt fler elever och skolor engagerar sig för bostadsbristen i skogen, Karin Lexén, generalsekreterare för Naturskyddsföreningen.

Hela 850 fågelholkar från 91 skolor i 65 kommuner har skickats in till årets tävling – från Umeå i norr till Trelleborg i söder. Det är fler holkbidrag än någonsin tidigare i tävlingens 16-åriga historia och 35 fler skolor deltar i år än förra året.

I går presenterades de 15 finalisterna och bland dem finns klass 5 A från Kvinnebyskolan i Linköping, som gått vidare med sin fågelholk ”Svamp Holken”, samt klass 6 på Vallastadens skola i Linköping, som gått vidare med holken ”Tall-Äpple”.

Kraven i tävlingen är att holkarna ska uppfylla vissa mått på hål och inre utrymme så att holkarna verkligen blir beboelig för fåglarna. Men juryn bedömer även kreativitet, fantasirikedom och humor. I slutändan är det allmänheten som i en öppen omröstning utser vinnarna genom att rösta på sin favorit.

Bakgrunden till tävlingen är att det råder bostadsbrist i skogen. Det högintensiva skogsbruket har trängt ut lövskog, gamla träd och död ved, som många fågelarter är beroende av för att bygga bo i.

– Att bygga och sätta upp en holk är ett konkret sätt att hjälpa de fåglar som inte har någonstans att bo. Svartvit flugsnappare, stare och tornseglare är alla rödlistade arter som behöver vår hjälp, deras naturliga bomiljöer finns inte kvar, säger Beatrice Rindevall, ordförande i Naturskyddsföreningen.

Här finns bilder på alla finalistbidrag. För kontaktperson på skolan kontakta oss.

Årets jury:
• Mark Levengood, tv-profil och författare.
• Marcus Vildir, NO- och slöjdlärare.
• Lars Vaste Andersson, ledamot riksstyrelsen Naturskyddsföreningen.
• Paula Andersson, enhetschef skog och artbevarande på Naturskyddsföreningen.

Mer om tävlingen:
Digital omröstning pågår på Naturskyddsföreningens webbplats mellan 19 mars – 7 april.
• Vinnarna presenteras 10 april.
• De tävlande är indelade i tre ålderskategorier: förskoleklass–årskurs 3, årskurs 4–6, samt årskurs 7–gymnasiet.
• En vinnarklass koras inom varje ålderskategori.
• Mer info om tävlingen här.

"Svamp Holken" av klass 5A i Kvinnebyskolan i Linköping.
Tall-Äpple av Vallastadens skola i Linköping
Samtliga finalistholkar 2024.
Ladda ned bild

Vi sprider kunskap, bildar opinion och påverkar beslutsfattare – lokalt, nationellt och globalt.

Kommentar: Viktig milstope för företags ansvar24.5.2024 10:27:20 CEST | Pressmeddelande

Nu har EU:s lagstiftning om företagsansvar röstats igenom av EU:s miljöministrar. Lagstiftningen syftar till att motverka företags negativa påverkan på miljön och mänskliga rättigheter. Stora företag måste nu kartlägga risker för exempelvis barnarbete och skogsskövling och agera för att motverka dessa risker. Företagen ska också kunna ställas till svars när allvarliga problem med miljöförstöring och kränkningar av mänskliga rättigheter sker i samband med ett företags verksamhet. Lagstiftningen har haft en skakig resa genom EU:s maskineri, och Sverige har aktivt motarbetat reglerna. Naturskyddsföreningen kommenterar.

Inbjudan till online-presskonferens och rapportsläpp: PFAS i Europas vatten23.5.2024 13:47:22 CEST | Pressmeddelande

Datum: Måndag 27 maj kl. 10.00 Zoom-länk: https://us02web.zoom.us/j/82080816125?pwd=Q2lwZW5SNGhtVE15L05ObXBaSmNWUT09 Mötes-ID: 820 8081 6125 Lösenord: 293187 Den 27 maj släpps en ny europeisk rapport där ytvattenprover från tio europeiska länder, däribland Sverige, analyserats. Studien visar alarmerande halter av PFAS-ämnet TFA i Europas vattendrag, bland annat Mälaren. Rapporten är ett samarbete mellan flera europeiska miljöorganisationer. TFA kan inte brytas ner i miljön och är skadligt för vattenlevande organismer. TFA är minstingen i PFAS-familjen och kommer bland annat ifrån bekämpningsmedel som används inom jordbruket. På presskonferensen presenteras rapporten och Naturskyddsföreningens sakkunniga inom miljögifter Cecilia Hedfors och Elin Engdahl kommer att svara på frågor i ett separat ”break out-room”. Medverkande: Salomé Roynel, Policy Officer, PAN Europe Dr. Helmut Burtscher-Schaden, GLOBAL 2000 environmental chemist Dr. Pauline Cervan, Générations Futures, toxicologist and p