NTI Gymnasiets elever gör en insats för barn utan dator

Genom ett samarbete mellan NTI Gymnasiet i Örebro, organisationen Barnens dator och lokala företag kan fler barn få tillgång till en fungerande dator. Denna vecka restaurerar elever i årskurs 1 på gymnasieskolans el- och energiprogram datorer på skolan.

Elev reparerar en dator
För andra året i rad restaurerar elever på NTI gymnasiet i Örebro gamla datorer i samverkan med organisationen Barnens dator. Fotograf: Samuel Sundell,

Samarbetet mellan gymnasieskolan i Örebro och Barnens dator inleddes förra året.  Målsättningen är att barn som tidigare stått utan en egen dator ska kunna inkluderas och utvecklas både socialt och kunskapsmässigt. Under veckan reparerar eleverna i årskurs 1 på El- och energiprogrammet datorer som kan skänkas till barn utomlands och i Sverige där familjen inte har möjlighet att skaffa sig en egen dator.

165 datorer restaureras under veckan

På NTI Gymnasiet finns nu närmare 165 datorer av olika sorter och modeller, skänkta av företag och privatpersoner. Eleverna ska göra datorerna leveransklara under en intensiv vecka. Deras uppgift är bland annat att radera gammalt innehåll på hårddiskar, rengöra dem, funktionstesta minnen, processor, grafikkort och slutligen installera operativsystem. I år kommer en stor del av datorerna som eleverna i Örebro restaurerat att skickas till Sierra Leone.

Samarbete i “skarp miljö” utvecklar eleverna

Eleverna på skolans el- och energiprogram utbildas i IT, nätverk, datorer och webbutveckling. Under höstterminen har eleverna fått lära sig att arbeta med datorer både teoretiskt och praktiskt och under projektveckan får de visa att deras kunskaper har verklig nytta.

– Att under en vecka fokusera på en gemensam uppgift, med ett för gruppen gemensamt mål, utvecklar förmågor och egenskaper avgörande för livet och arbetslivet. Ömsesidig respekt, konflikthantering, gruppdynamik, ledarskap, självkännedom och mycket annat sätts på prov i en “skarp” miljö, säger Andreas Holm.

Organisationen Barnens dator fick priset Årets hållbarhetshjälte 2022 på Svenska hjältar-galan. Läs mer om deras arbete på https://www.barnensdator.se/

För mer information och besök på skolan under projektveckan - kontakta Samuel Sundell, lärare ansvarig för IT-programmet eller rektor Andreas Holm på NTI Gymnasiet Örebro.

När: Vecka 12, 18-22 mars 2023
Var: NTI Gymnasiet Örebro, Karlsgatan 30

Kontakt:
Samuel Sundell, samuel.sundell@ntig.se, 0731-57 50 75
Andreas Holm. andreas.holm@ntig.se, 019-44 64 69

Idag finns det totalt 25 NTI Gymnasieskolor runt om i Sverige på orterna Borlänge, Gävle, Göteborg, Helsingborg, Eskilstuna, Karlstad, Kristianstad, Luleå, Lund, Malmö, Skövde, Stockholm, Sundsvall, Södertälje, Umeå, Uppsala, Västerås och Örebro. Skolorna har som ambition att vara Sveriges ledande gymnasium inom tech, science och IT.