Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser

Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade årets upplaga av Årets Dagstidning. Fyra av de nio priserna gick till Schibsted-tidningarna. Foto: Sven Lindwall/TU

Årets Dagstidning är svensk dagspress mest prestigefyllda gala. 2024 års upplaga avgjordes under onsdagskvällen och Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade kvällen. Fyra av de nio priserna som delades ut gick till SvD respektive Aftonbladet.

Årets annonsaffär

Aftonbladets uppmärksammade satsning på mat, inspiration och recept, Godare, vann titeln Årets Annonsaffär. Godare.se är en del av Aftonbladets och Schibsteds matuniversum och tillsammans med den linjära tv-kanalen Godare ger sajten matinspiration till både vardag och fest – och växer nu i alla kanaler.

– Gänget bakom Godare, Aftonbladet tillsammans med vår annonsorganisation SMS, har på kort tid byggt sitt universum till en unik position. Det är i dag en av Sveriges största matsajter, som också har en tydlig plats med video i sociala medier, en tv-kanal och ett superfint varumärke. De har lyckats skapa en succé för både matälskande läsare och annonsörer, vilket gör dem så värda det här priset från branschen, säger Aftonbladets chefredaktör och vd, Lena K Samuelsson.

Juryn sätter fingret på just det som varit Godare-teamets ambition i arbetet med att bygga Aftonbladets nya matuniversum:

Att skapa genomtänka lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter. Här har man verkligen tänkt på allt och sett styrkan i att fokusera. Hög kvalitet på innehåll kombinerat med praktiska funktioner som samverkar friktionslöst. Vem vill inte vara med som tittare, läsare eller annonsör på denna resa?

Årets redaktion och Årets Ljudjournalistik

Svenska Dagbladets satsning på podcasts fortsätter att vinna priser. Dokumentärserien Dynastin blev Årets Ljudjournalistik och hela SvD:s samlade poddredaktion är Årets Redaktion.

– Det är ett spännande tecken i tiden att en poddredaktion får priset som Årets redaktion – på en dagstidningsgala. Det säger något om den spännande transformation vi är mitt i och att det lönar sig att bryta ny mark och satsa på kvalitet på det sätt vi gjort på SvD de senaste åren, säger SvD:s chefredaktör och vd, Lisa Irenius.

Och så här säger juryn:

Många tidningar satsar på digitalt ljud, en gör det bäst. Deras ”podcast-först”-tänk har gett tidningen ett nytt mervärde och skänkt styrka till både publicistik och affär. Det dagliga slitet i poddfabriken toppas med prisvinnande dokumentärer och har gjort denna lilla, vassa enhet till Årets Redaktion.

SvD:s hyllade dokumentär-serie Dynastin, som tidigare vunnit bland annat Stora Journalistpriset, fortsätter ta hem titlar, nu är det också Årets Ljudjournalistik.

Juryn förklarar valet så här:

Med ett ljudberättande på en ny nivå banar de väg för en hel bransch. Mot fördjupande poddserier med stor berättarglädje. Mot en modern publik och nya intäkter. Och framför allt – med en fängslande historia om en affärsdynasti som har förändrat Sverige.

Årets Innovation

Aftonbladet tog också hem förstapriset i kategorin Årets innovation för arbetat med att i realtid personalisera sajtens förstasida, ge läsarna en bättre användarupplevelse och få fler att läsa mer – utan att skapa filterbubblor. Juryns motivering:

Äntligen ser vi effekterna av ett intelligent användande av tekniken som ger oss läsare en bättre upplevelse, men som också guidar oss framåt i vår läsning. Det är bra, det fungerar och det ger oss en vilja att komma tillbaka och läsa mer!

Här är alla vinnare i Årets Dagstidning 2024.

Juryn för Årets Redaktion
Ordförande Olle Zachrison, AI-ansvarig (fr o m 1/10), Sveriges Radio
Thomas Eriksson, konsult inom journalistik och digital affärsutveckling
Otto Sjöberg, vd, Mediarevolution Nu AB
Ingela Wadbring, professor i journalistik/medieutveckling, Mittuniversitetet Sundsvall
Juryn för Årets Ljudjournalistik
Ordförande Hanna Stjärne, vd, Sveriges Television
Cilla Benkö, vd, Sveriges Radio
Kerstin Neld, vd, Sveriges Tidskrifter
Anna Rastner, content director, Bauer Media Group
Juryn för Årets Annonsaffär & Årets Innovation:
Ordförande Kenneth Danielsson, vd, IAB Sverige
Peter Mackhé, medieexpert, Sveriges Annonsörer
Yvonne Pernodd, Europachef, Business Sweden
Camilla Wallander, vd, Berghs School of Communication

Årets Annonsaffär, Aftonbladet Godare. Foto: Sven Lindwall/TU
Årets Redaktion, SvD:s poddredaktion. Foto: Sven Lindwall/TU
Årets Innovation, Aftonbladets personalisering. Foto: Sven Lindwall/TU
Årets Ljudjournalistik. SvD:s dokumentärpodd Dynastin. Foto: Sven Lindwall/TU
Godare – ett universum för matälskare.

Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet och Svenska Dagbladet är två av våra mediehus.

Kungsbron 13