Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Årets Dagstidning är svensk dagspress mest prestigefyllda gala. 2024 års upplaga avgjordes under onsdagskvällen och Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade kvällen. Fyra av de nio priserna som delades ut gick till SvD respektive Aftonbladet.
Årets annonsaffär
Aftonbladets uppmärksammade satsning på mat, inspiration och recept, Godare, vann titeln Årets Annonsaffär. Godare.se är en del av Aftonbladets och Schibsteds matuniversum och tillsammans med den linjära tv-kanalen Godare ger sajten matinspiration till både vardag och fest – och växer nu i alla kanaler.
– Gänget bakom Godare, Aftonbladet tillsammans med vår annonsorganisation SMS, har på kort tid byggt sitt universum till en unik position. Det är i dag en av Sveriges största matsajter, som också har en tydlig plats med video i sociala medier, en tv-kanal och ett superfint varumärke. De har lyckats skapa en succé för både matälskande läsare och annonsörer, vilket gör dem så värda det här priset från branschen, säger Aftonbladets chefredaktör och vd, Lena K Samuelsson.
Juryn sätter fingret på just det som varit Godare-teamets ambition i arbetet med att bygga Aftonbladets nya matuniversum:
Att skapa genomtänka lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter. Här har man verkligen tänkt på allt och sett styrkan i att fokusera. Hög kvalitet på innehåll kombinerat med praktiska funktioner som samverkar friktionslöst. Vem vill inte vara med som tittare, läsare eller annonsör på denna resa?
Årets redaktion och Årets Ljudjournalistik
Svenska Dagbladets satsning på podcasts fortsätter att vinna priser. Dokumentärserien Dynastin blev Årets Ljudjournalistik och hela SvD:s samlade poddredaktion är Årets Redaktion.
– Det är ett spännande tecken i tiden att en poddredaktion får priset som Årets redaktion – på en dagstidningsgala. Det säger något om den spännande transformation vi är mitt i och att det lönar sig att bryta ny mark och satsa på kvalitet på det sätt vi gjort på SvD de senaste åren, säger SvD:s chefredaktör och vd, Lisa Irenius.
Och så här säger juryn:
Många tidningar satsar på digitalt ljud, en gör det bäst. Deras ”podcast-först”-tänk har gett tidningen ett nytt mervärde och skänkt styrka till både publicistik och affär. Det dagliga slitet i poddfabriken toppas med prisvinnande dokumentärer och har gjort denna lilla, vassa enhet till Årets Redaktion.
SvD:s hyllade dokumentär-serie Dynastin, som tidigare vunnit bland annat Stora Journalistpriset, fortsätter ta hem titlar, nu är det också Årets Ljudjournalistik.
Juryn förklarar valet så här:
Med ett ljudberättande på en ny nivå banar de väg för en hel bransch. Mot fördjupande poddserier med stor berättarglädje. Mot en modern publik och nya intäkter. Och framför allt – med en fängslande historia om en affärsdynasti som har förändrat Sverige.
Årets Innovation
Aftonbladet tog också hem förstapriset i kategorin Årets innovation för arbetat med att i realtid personalisera sajtens förstasida, ge läsarna en bättre användarupplevelse och få fler att läsa mer – utan att skapa filterbubblor. Juryns motivering:
Äntligen ser vi effekterna av ett intelligent användande av tekniken som ger oss läsare en bättre upplevelse, men som också guidar oss framåt i vår läsning. Det är bra, det fungerar och det ger oss en vilja att komma tillbaka och läsa mer!
Här är alla vinnare i Årets Dagstidning 2024.
Juryn för Årets Redaktion
Ordförande Olle Zachrison, AI-ansvarig (fr o m 1/10), Sveriges Radio
Thomas Eriksson, konsult inom journalistik och digital affärsutveckling
Otto Sjöberg, vd, Mediarevolution Nu AB
Ingela Wadbring, professor i journalistik/medieutveckling, Mittuniversitetet Sundsvall
Juryn för Årets Ljudjournalistik
Ordförande Hanna Stjärne, vd, Sveriges Television
Cilla Benkö, vd, Sveriges Radio
Kerstin Neld, vd, Sveriges Tidskrifter
Anna Rastner, content director, Bauer Media Group
Juryn för Årets Annonsaffär & Årets Innovation:
Ordförande Kenneth Danielsson, vd, IAB Sverige
Peter Mackhé, medieexpert, Sveriges Annonsörer
Yvonne Pernodd, Europachef, Business Sweden
Camilla Wallander, vd, Berghs School of Communication
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderKommunikationschef, Schibsted News Media, Sverige
Tel:+46 70 268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Rethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet och Svenska Dagbladet är två av våra mediehus.
Schibsted
Kungsbron 13
111 64 Stockholm
08 - 725 25 00
https://www.schibsted.com
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter22.3.2024 08:10:05 CET | Pressmeddelande
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum