Schibsted och Stiftelsen Tinius tecknar slutligt avtal om försäljningen av nyhetsverksamheter
Schibsted ASA tillkännagav idag att de har tecknat ett slutligt avtal om försäljning av sina nyhetsverksamheter till Stiftelsen Tinius genom Blommenholm Industrier AS. Avtalet är en viktig milstolpe i ombildningen av dagens Schibsted till två mer fokuserade bolag: ett mediebolag helt ägt av Stiftelsen Tinius och ett börsnoterat marknadsplatsbolag.
Den förväntade transaktionen offentliggjordes den 11 december 2023. Som ett nästa steg efter dagens signering kommer avtalet att läggas fram för aktieägarnas godkännande vid Schibsteds ordinarie bolagsstämma, planerad till den 26 april 2024. Med förbehåll för detta godkännande, uppdelningen av de relaterade verksamheterna samt vissa andra villkor förväntas transaktionen att bli klar under andra kvartalet 2024.
– Vi är mycket glada att vi nu tecknat detta avtal med Stiftelsen Tinius, det banar väg för en ny, spännande fas i Schibsteds historia. Vår nyhetsverksamhet kommer att ha ännu bättre förutsättningar att stärka Schibsteds position som en ledande mediedestination i Norden, och att leverera på sin viktiga samhällsroll. Samtidigt gör vi det möjligt för våra marknadsplatser att skärpa sitt fokus och nå sin fulla potential. Sammantaget är det här en transaktion som vi anser skapar betydande värde för våra aktieägare och många andra intressenter, säger Rune Bjerke, Schibsteds vice styrelseordförande.
Villkoren i avtalet är i stort sett oförändrade från avsiktsförklaringen som togs fram i december och stipulerar ett totalt transaktionsvärde på 6,3 miljarder NOK*. Det totala transaktionsvärdet inkluderar att den tidigare kommunicerade tilläggsköpeskillingen ersatts med ett fast förskottsbelopp**, varför det totala transaktionsvärdet har ökat från de 6,2 miljarder NOK som kommunicerades den 11 december 2023.
Läs det första börsmeddelandet med mer information här: https://newsweb.oslobors.no/message/606128
Schibsteds styrelseordförande, Karl-Christian Agerup, har inte deltagit i Schibsteds styrelsediskussioner eller beslut relaterade till avtalet på grund av sin roll som styrelsesuppleant i stiftelsen.
Schibsted har inhämtat så kallade “fairness opinions” från Bank of America Europe DAC i Stockholm (“BofA Securities”), och Skandinaviska Enskilda Banken AB (publ) (“SEB”). Dessa drar slutsatsen att företagsvärdet vid tiden för dessa utlåtanden var skäligt för Schibsted ur ett finansiellt perspektiv, givet de antaganden som gjorts, metoder som följts och frågor som beaktats, med vissa begränsningar och förbehåll. Utlåtandena gjordes för Schibsteds styrelses skull och utgör inte en åsikt eller rekommendation för hur någon aktieägare borde rösta eller agera i förhållande till försäljningen eller andra relaterade frågor.
Nästa steg för Schibsted Media
Schibsted Media består av:
-
De ledande nyhetsverksamheterna VG, Aftenposten, Aftonbladet, Svenska Dagbladet och regionala nyhetsdestinationer i Norge
-
Nya koncept och digitala nischprodukter som Podme, E24, Shifter, och Fri Flyt
-
Ägarandelar i företag som Polaris, NTB, TT Nyhetsbyrån, Retriever (indirekt genom NTB och TT), och Lokalavisene
-
Närstående företag som Schibsted Marketing Services och Schibsted Trykk
Sedan det första tillkännagivandet har Schibsted påbörjat processen att separera ut dessa tillgångar i ett fristående bolag. Schibsted Medias framtida koncernledning tillkännagavs i februari och processen med att förflytta medarbetare och rekrytera till nyckelpositioner börjar efter dagens undertecknande.
Stiftelsen Tinius har också inlett arbetet med att inrätta en separat styrelse för Schibsted Media.
– Dagens avtal lägger grunden för nästa fas för Schibsted Media. Våra varumärken kommer att behöva fokus och resurser för att justeras och utvecklas i ett skiftande medielandskap. Vi kommer att sträva efter att hålla fast vid de värderingar och den långsiktiga approach som har gett framgång hittills, säger Ole Jacob Sunde, stiftelsens ordförande.
Nästa steg för Schibsted Marketplaces
Schibsteds återstående verksamheter kommer att fortsätta som ett börsnoterat bolag (preliminärt kallat "Schibsted Marketplaces") på Oslo Börs, för närvarande bestående av affärsområdena Nordic Marketplaces och Growth & Investments. Nytt namn och varumärke är under utveckling och kommer att introduceras före årets slut.
Nordic Marketplaces omfattar ledande marknadsplatser som FINN, Blocket, Tori, DBA, Oikotie och Bilbasen, samt Delivery-verksamheten i Norge. Growth & Investments omfattar bolag som Lendo, Prisjakt, MittAnbud och en portfölj av investeringar i unga bolag.
Schibsted Marketplaces har börjat se över och utveckla sin framtida strategi och organisationsupplägg, som förväntas presenteras på en kapitalmarknadsdag under fjärde kvartalet 2024.
Vidare har rekryteringen av en ny vd för Schibsted Marketplaces initierats av styrelsen, eftersom nuvarande vd Kristin Skogen Lund i februari meddelade att hon avser att lämna sin position när en efterträdare har identifierats.
– Jag har en enorm tilltro till potentialen hos våra marknadsplatser och media, både ur ett affärsperspektiv och med tanke på det värde de skapar i samhället. Dagens signering är ett bevis på den styrkan och jag är stolt över det steg vi nu tar mot att bli två nordiska kraftpaket som fortsätter att dagligen påverka miljontals människor i deras liv, säger Kristin Skogen Lund.
*Företagsvärdet för Schibsteds affärsområde News Media är baserat på IFRS redovisningsstandarder och inkluderar uppskattade leasingskulder på cirka 1,2 miljarder NOK allokerade till Schibsted Media per den 31 december 2023 (jämfört med 1,1 miljarder NOK per 30 september 2023 som tillämpades i företagsvärdet som meddelades 11 december 2023), av koncernens totala leasingskulder på 2,2 miljarder NOK per den 31 december 2023, vilka återfinns i Schibsteds delårsrapport för Q4 2023.
**Det fasta förskottsbeloppet motsvarar 0,1 miljarder NOK.
Nyckelord
Kontakter
Daniel FrykholmKommunikationschef, Schibsted Group
Tel:+46 70 206 77 86daniel.frykholm@schibsted.comRethinking things since 1839
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring.
Schibsted
Kungsbron 13
111 64 Stockholm
08 - 725 25 00
https://www.schibsted.com
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
Godare är årets annonsaffär – och SvD tar hem dubbla poddpriser21.3.2024 16:04:30 CET | Pressmeddelande
Aftonbladet och Svenska Dagbladet dominerade Årets Dagstidning-galan. Fyra av nio priser gick till Schibsteds svenska mediehus. SvD tog bland annat hem titeln Årets Redaktion och Aftonbladets satsning på mat, Godare, blev Årets Annonsaffär. ”Att skapa genomtänkta lösningar där många kanaler används på ett sammansvetsat sätt skapar stora möjligheter”, konstaterar juryn för annonsaffären i sin motivering.
Erik Hedtjärn ny redaktionschef på SvD13.3.2024 12:30:22 CET | Pressmeddelande
Erik Hedtjärn blir ny redaktionschef på Svenska Dagbladet, ett uppdrag han delar med Daniel Kederstedt. ”SvD är den bästa platsen att vara på för journalister som vill hitta på nya smarta sätt att göra kvalitetsjournalistik och utveckla nyhetsjournalistiken”, säger Erik Hedtjärn.
Lotta Folcker ny publisher på Aftonbladet12.3.2024 10:02:04 CET | Pressmeddelande
Lotta Folcker blir ny publisher och ansvarig utgivare på Aftonbladet. ”I Lotta Folcker får Aftonbladet en god ledare med gedigen erfarenhet från både nyheter och sport. Hon bidrar med stark kompetens inom video samt digital affär och utveckling. Det är bra för Aftonbladet, men också väldigt värdefull när vi ska bygga en ny stark mediekoncern i Norden”, säger Siv Juvik Tveitnes, koncerndirektör i Schibsted News Media.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum