Rättat pressmeddelande: Hyresgästföreningen begär medling i förhandlingen om hyror i fem kommuner: 3 065 hyreshushåll berörs

Hyresgästföreningen har begärt att medling ska genomföras i hyresförhandlingarna med Fastighetsägarna GFR i Lilla Edet, Lysekil, Trollhättan, Uddevalla och Åmål. Medling är en ny möjlighet som parterna är överens om kan användas när en överenskommelse inte kan nås genom ordinarie förhandling.

Förhandlare, Hyresgästföreningen
Förhandlare, Hyresgästföreningen Inga restriktioner

Sammanlagt rör de pågående förhandlingarna den årliga hyreshöjningen för 3 065 hyreshushåll, som representeras av Hyresgästföreningen. Motparten, branschorganisationen Fastighetsägarna GFR, företräder 106 privata hyresvärdar i de fem kommunerna. Medlingen genomförs av medlare som båda parter utser.

- Vi har haft konstruktiva diskussioner, men då det drar ut på tiden vill vi göra vårt yttersta för att undvika att hyresgästerna får en retroaktiv hyreshöjning. Många hyresgäster har drabbats hårt av ökade levnadsomkostnader och risken för retroaktivitet skapar stor osäkerhet hos många, säger Sophia Fors, Hyresgästföreningens förhandlare i fyra av de fem kommunerna.

Inför förhandlingarna har Fastighetsägarna GFR begärt rekordhöga hyreshöjningar på 11 procent i Åmål och 11,5 procent i de andra fyra kommunerna.

- Hyresgästerna har tagit ett stort ansvar för kostnadskrisen också i årets hyresförhandlingar, men hyreshöjningar på de nivåer som gällde inför förhandlingarna är inget vi kan gå med på. Vi har kunnat nå överenskommelser med många andra hyresvärdar i de berörda kommunerna. Det vill vi göra också med Fastighetsägarna GFR, avslutar Sophia Fors.

Faktaruta:

Kommun