Svensk Handel

Second hand omsatte 1,7 miljarder kronor i februari

Dela

Second hand fortsätter att växa i Sverige. Försäljningen steg markant i februari jämfört med föregående månad. Inom modesegmenten närmar sig försäljningen en halv miljard kronor. Vidare handlades det mer online än i fysisk butik. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för februari.

Svensk Handels Pre Loved-indikator är en löpande, månatlig kartläggning av second hand-konsumtionen i Sverige. Den totala omsättningen för segmentet uppgick i februari till hela 1,7 miljarder, varav 60 procent eller drygt en miljard av dessa kommer från e-handeln. Det var även fler som handlade second hand i februari. 3 av 10 konsumenter gjorde någon form av inköp.

Mode fortsätter att vara den absolut populäraste produktkategorin när konsumenterna ska handla second hand. Av alla som handlat second hand uppgav 4 av 10 att de handlat någon form av klädesplagg, skor eller väskor. Den totala omsättningen för second hand-mode i februari landade på 417 miljoner kronor.

– Februari månads ökning är ytterligare ett kvitto på att second hand-handeln är här för att stanna, och att den fortsätter att öka. Allt fler ser de ekonomiska och miljömässiga fördelar som finns i att konsumera från segmentet och vi tror på en stabil tillväxt under kommande månader. Inte minst med tanke på vårens intåg, säger Maria Mikkonen, chefsekonom på Svensk Handel.

Second hand är populärt i alla åldrar – därför bör momsen sänkas

I Svensk Handels nyligen publicerade Hållbarhetsundersökning presenterades ny statistik som visar att second hand-trenden ökar i alla åldrar. 85 procent av konsumenterna upp till 49 år handlar second hand, medan motsvarande siffra för de som är 50 år eller äldre uppgår till 61 procent.

Det är siffror som tydligt visar på medvinden delsegmentet just nu upplever. Men fortsatt finns hinder som gör att såväl konsument som handlare inte tagit steget till att erbjuda försäljning av second hand-produkter.

– Vi tycker att det är olyckligt att second hand kommer i andra hand från regeringens håll. Det är tydligt att second hand, om rätt möjligheter ges, har möjlighet att ta ännu mer plats inom handeln. Det finns fortsatt stora marknadsandelar att hämta för såväl små som stora företag. Men för att så ska ske krävs gynnsamma förutsättningar. Att dubbelbeskatta begagnade varor är ett hinder i omställningen till en mer cirkulär handel, säger Maria Mikkonen.

Ny metod gör Pre Loved-indikatorn än mer exakt 

Med en utvecklad metod för indikatorn kommer omsättningen för fler produktkategorier kunna skattas enskilt. Vidare möjliggör den nya metoden en särredovisning av omsättningen inom näthandeln respektive fysisk butik. Metodutvecklingen medför en högre skattning av totalomsättningen än i tidigare mätningar. Med anledning av detta har tidigare månaders totalomsättning reviderats.

Nyckelord

Kontakter

Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50

Dokument

Om Svensk Handel

Svensk Handel är bransch- och arbetsgivarorganisationen som driver handelns frågor för parti-, detalj- och e-handeln. Vi förbättrar villkoren för drygt 9 000 handlare i Sverige.

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye