Consid expanderar verksamheten – tar ytterligare en våning i Gevaliapalatset

It-företaget Consid har under de senaste åren haft en rekordartad tillväxt i Gävle. Tillväxttakten under de senaste två åren har gjort att man nu vuxit sig för stora för lokalen i Gevaliapalatset.

Therese Murdock, kontorschef Consid Gävle.

– Sett till hur vi växt sedan 2022 och att vi planerar en fortsatt tillväxt på 30 procent ser vi ett behov av att utöka ytan för våra anställda. Det handlar helt enkelt om att agera snarare än reagera. Vi trivs väldigt bra i Gevaliapalatset så det känns skönt att vi kan vara kvar men på två våningsplan, säger Therese Murdock, kontorschef i Gävle.

I januari 2019 stod det klart att Consid skulle etablera sig i Gävle. Kontoret blev nummer 17 i ordningen, och en viktig del i företagets fortsatta expansion. Sedan dess har inte mindre än 25 platser tillkommit på Considkartan. Lagom till femårsjubileet är det nu dags att utöka utrymmet för de närmare 30 medarbetarna på Gävle-kontoret.

En viktig faktor till att Therese Murdock och ledningsgruppen vågar göra satsningen är läget Consid befinner sig i.

– Vi ser långsiktigt på vår etablering i Gävle och vill ha nära till våra kunder runt om i länet. Marknaden i Gävle med omnejd är god för it-konsulter. Trots lågkonjunktur så ser vi ljust på framtiden med fördjupade samarbeten och även en hel del nya. Vi har konsulter som representerar större delen av Consid – utvecklare, arkitekter, personer inom test, UX, SEO och projektledning. Ambitionen framåt är att fortsätta vara lilla kontoret i stora bolaget och med det menar jag familjeandan är stark och hos oss har alla medarbetare lika stark röst och alla möjligheter att påverka.

Planen är att vara helt inflyttade och klara vecka 15. Innan första möblerna kan ställas på plats har våningen genomgått en renovering för att matcha den höga standarden Consid ställer på sina kontor.

– Vi har alltid haft en väldigt familjär stämning på kontoret, vi är fortfarande så pass få att man kan lära känna varandra och umgås – vilket vi gör så ofta vi kan. Jag tror dessutom att våra lokaler i sig är en förutsättning för att skapa en arbetsplats man vill komma in till, säger Therese Murdock.

Den nära känslan på kontoret ger sedan ringar på vattnet.

– Vi bygger tillsammans den arbetsplats vi vill jobba på. Vi ska vara förstavalet när it-personer inom Gävle söker nytt sammanhang, samtidigt som vi vill vara top of mind-leverantör även för våra kunder och partners.

Gevaliapalatset.