2 miljarder extra till vården

Regionstyrelsen har idag beslutat att tilldela ett extra tillskott på 2 miljarder kronor till vården i Västra Götalandsregionen. Beslutet är en temporär åtgärd för 2024 och avsedd för att hantera de ökade utgifterna till följd av pensionskostnader, inflation och en svag kronkurs.

”Sveriges och Västra Götalands sjukvård fortsätter att leverera en hög kvalitet, men regionens sjukhus befinner sig i en tuff ekonomisk situation som har varit svår att förutse och fullt ut påverka. Sjukhusen måste följa sina budgetar, samtidigt som verksamheterna måste få möjlighet att fortsätta utvecklas," berättar Cecilia Andersson (C), regionråd.

”Vi i Centerpartiet ställer oss bakom förslaget att genom avskrivningar av underskott underlätta i denna exceptionella situation, men är samtidigt kritiska till att fördela medlen innan vi har en klar bild av sjukhusens ekonomiska situation i första kvartalet. Det kommer inte att hjälpa verksamheterna. Vi hade föredragit att avvakta delårsrapporterna i april och utifrån dem se hur vi bäst kan stödja sjukhusen. Vi behöver fördela medlen på ett seriöst sätt och inte bara tillfälligt tillföra en extra miljard."

”Det pågår ett viktigt omställningsarbete som innebär en aktiv omfördelning av ansvar och uppgifter från sjukhusen till vårdcentralerna, samtidigt som sjukhusen arbetar med åtgärdsplaner för att uppnå en verksamhet och ekonomi i balans. Vi får inte slå undan benen för det arbete som pågår. Beslutet om avskrivning av underskott får inte försvåra arbetet, utan ska underlätta. Sjukhusen behöver långsiktiga och tydliga spelregler,” tillägger Andersson.

De 2 miljarder är en fördelning av regeringens förhandsbesked om att förstärka sektorsbidraget med 990 miljoner kronor, samt ytterligare 1000 miljoner kronor från Västra Götalandsregionen för att möta de utmaningar som sjukhuen står inför.

”Regionfullmäktige kommer att fatta det slutgiltiga beslutet den 9 april och då hoppas vi att partierna tar sitt förnuft till fånga,” avslutar Cecilia Andersson.