Anton och Lovisa kvar i toppen på världscupen

Anton Dahlberg/Lovisa Karlsson behåller ledningen på världscupseglingarna i Palma, trots att det bara blev en segling på torsdagen – där de slutade på 26:e plats.

Anton Dahlberg/Lovisa Karlsson. Foto: Sailing Energy

Det var deras sämsta resultat hittills i tävlingen. Men eftersom ett race får räknas bort så ligger de kvar i ledningen med fyra race kvar.

De startade dåligt och hamnade i vakuum bakom fältet. 470-klassen startade sent idag, när det nästan inte var någon vind och de rundade sist. Men de körde förbi åtta båtar och gjorde vad som var möjligt i nära nog bleke.

Även i 49erFX hade Vilma Bobeck/Rebecca Netzler en tuff dag på jobbet. Trots att den börjad perfekt med en seger i första racet. Men sedan fick de serien 25-15-15 i de tre kommande racen.

– Vi är jättenöjda med att vi lyckades vinna det första racet. Vi seglade smart och snabbt vilket är ett kvitto på att vinters träning gett resultat, säger Rebecca och fortsätter:

– Tyvärr lyckades vi inte knyta ihop säcken i de andra tre racen. När vi är lite för långt ifrån toppstriden vid första kryssmärket är det svårt att komma ikapp. Men vi tar nya tag imorgon.

Vilma och Rebecca ligger på åttonde plats i totalen och har nio poäng upp till en pallplats, efter att tio race av totalt 16 har seglats.

I Nacra jagar Emil Järudd/Hanna Jonsson en OS-biljett. Den svenska nationsplatsen är redan klar. Det är bara frågan vilken besättningen som får åka till Frankrike i sommar. Just nu ligger Emil och Hanna på sjunde plats i Palma.

– Jag är nöjd med att vi höll en jämn och hög nivå idag medan många konkurrenter hade mer ojämna resultat. Vi lyckades hålla huvudet kallt i besluten och plockade konstant båtar runt banan. Vi seglade särskilt bra på länsarna och hittade bra spår där vi kunde segla om många. Men vi hamnade lite väl nära linjen flera gånger vilket ledde till svåra starter, berättar Hanna.

Två dagar återstår av världscupseglingarna i Palma och Emil och Hanna har tolv poäng upp till en pallplats.

– Det är fyra race kvar och tajt i resultatlistan så vi har mycket kvar att segla för, säger Hanna.

Läs mer: www.trofeoprincesasofia.org

Vilma Bobeck/Rebecca Netzler. Foto: Sailing Energy