Nu säkras vården för svårt sjuka

Nu flyttas kostnadsansvaret för intensivvårdsrehabilitering på Remeo från sjukhusen till regionen. Det beslutades på fredagens Hälso- och sjukvårdsnämnd. Det innebär att sjukhusen kan remittera sina patienter utan att behöva tänka på besparingar och kostnader framöver.

"Den här frågan handlar inte om politiskt spel för oss, utan om att säkra väldigt viktig vård för sköra och utsatta patienter", säger Jonas Lindberg (V). Foto Anna Dvrnik

Vänsterpartiet, Moderaterna, Liberalerna, Kristdemokraterna och Sverigedemokraterna röstade för förslaget, vilket gjorde att det fick majoritet.

Samtidigt ska hela regionens intensivvårds- och rehabiliteringskapacitet utredas för att säkerställa ett långsiktigt hållbart system.

– Remeo har redan ett avtal med Karolinska sjukhuset. Problemet är att kostnaden för att skicka patienter på intensivvårdsrehabilitering hamnar långt ute i vårdstrukturen och blir en stor belastning för den enskilda kliniken där behovet uppstår. Nu kommer regionen i stället stå för kostnaden centralt. Det handlar alltså inte om att skjuta till mer pengar, utan om att flytta kostnaden till en rimligare nivå, säger Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Det var i februari som intensivvårdsrehabiliteringsföretaget Remeo flaggade i media om stundande konkurs, på grund av ett minskat antal remisser från sjukhusen. Besparingskrav på sjukvården låg bakom det minskade patientflödet från sjukhusen till Remeo.

– Remeo står för ungefär 10 procent av Stockholms vårdplatser där respiratorvård kan bedrivas. Vi har inte råd att tappa de platserna nu. En ny pandemi eller annan kris kan komma och vi behöver höja beredskapen i vården, inte sänka den, säger Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson för Vänsterpartiet i Region Stockholm.

Vänsterpartiet, som är ett samarbetsparti till den styrande Mittenkoalitionen i regionen, har i den här frågan valt att gå ihop med de borgerliga partierna för att rädda vårdplatserna inom intensivvårdsrehabiliteringen.

– Det handlar om patienternas bästa. Den här frågan handlar inte om politiskt spel för oss, utan om att säkra väldigt viktig vård för sköra och utsatta patienter, säger Jonas Lindberg, sjukvårdspolitisk talesperson för Vänsterpartiet i Region Stockholm.