M Sverige

Stor risk att bilägare drabbas när 2G- och 3G-nät släcks ned 2025

Dela

Utan 2G-3G riskerar säkerhetssystem i bilen fallera. Därför kan nedstängningen av de svenska näten påverka många bilägare. – Bilen kan beläggas med körförbud, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.

Mobilnäten 2G och 3G ska släckas ned 2025 och övergången till 4G riskerar att drabba många svenska bilägare. Förutom rena komfortfunktioner, som exempelvis fjärrstyrd parkeringsvärmare, riskerar bilägare i förlängningen körförbud om bilens eCall-knapp för nödanrop slutar att fungera. Sedan den 31 mars 2018 är säkerhetssystemet obligatoriskt för nya bilar och krävs för att klara kontrollbesiktningen. Sedan dess har det sålts drygt 1,6 miljoner personbilar i Sverige. Hur många bilar som riskerar att drabbas av störningar är oklart.

– Fungerar inte eCall underkänns fordonet med anmärkning utan krav på efterkontroll, varpå bilägaren har eget ansvar att snarast åtgärda bristen. Är felet kvar vid nästkommande besiktning kan det tillkomma krav på efterkontroll. Går felet inte att rätta till beläggs bilen med körförbud och får inte framföras på väg, säger Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige.

Branschförbundet Mobility Swedens medlemmar, biltillverkarna och bilimportörerna, arbetar med frågan men har ingen gemensam agenda: vilka bilmärken och modeller som riskerar att drabbas skiljer sig åt. Vissa bilmodeller klarar automatiskt att gå över till 4G, andra är inte ens kompatibla med 2G eller 3G medan en del bilmodeller helt saknar teknik för att kommunicera över 4G. I den sistnämnda gruppen finns dels bilmärken som säger sig vara på gång med en teknisk lösning, medan andra menar att de inte kommer att uppgradera bilarna.

– Bilar som inte uppfyller sitt typgodkännande får inte rulla på vägarna, tillsynsansvaret för detta är Transportstyrelsens. Men det är viktigt att enskilda bilägare inte kommer i kläm. Transportstyrelsen måste kräva av biltillverkarna att bilarna uppfyller gällande trafiksäkerhetskrav, nollvisionen medger inget annat, säger Carl-Erik Stjernvall.

Det pågår ett EU-gemensamt arbete för att se över reglerna och hanteringen av SOS-funktionen eCall, men för svenska bilägare kommer förändringen ändå att medföra särskilt krångel eftersom de svenska näten stänger redan 2025, i stället för 2029 som i övriga EU. För att informera om förändringarna i Sverige har telekombranschen skapat en särskild webbplats, bytnät.nu.

Hur många bilar totalt sett är drabbade?

Bara sedan kravet på eCall infördes 2018 har det registrerats cirka 1,6 miljoner personbilar. Utöver dessa kan även äldre bilar drabbas av fel på komfortfunktioner eller eCall. Även om systemet inte var obligatoriskt innan 2018 kan det anses utgöra en brist hos fordonet om funktionen uteblir, exempelvis om man köpt en begagnad bil som säljaren lovat ska ha eCall.

Vilka bilar riskerar att få körförbud?

Bilar som tagits i trafik efter den 31 mars 2018 och som har krav på funktionell eCall vid kontrollbesiktningen, men som inte är kompatibla med 4G-nätet.

Hur vet jag om min bil påverkas?

Man måste fråga biltillverkaren. Det är en svår fråga att svara på eftersom det beror på utrustningen i bilen, vilka funktioner den har som att exempelvis låsa eller låsa upp via en app eller hur systemet för eCall var utformat då bilen tillverkades.

Nyckelord

Kontakter

Riksförbundet M Sverige är med 70 000 medlemmar Sveriges största konsumentorganisation för bilister och andra trafikanter. Under sin 100 år långa historia har organisationen gett sina medlemmar stöd, råd och inspiration för säkrare och roligare bilresor. M Sverige arbetar för en hållbar, säker och tillgänglig mobilitet. Samtidigt fortsätter engagemanget för trafiksäkerhet och bilkonsumenters rättigheter.

Följ M Sverige

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från M Sverige

Experten reder ut: för- och nackdelar med privatleasing4.10.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande

Privatleasing har under 2000-talet varit ett populärt sätt för privatpersoner att ha tillgång till bil, men under de senaste åren har färre valt att teckna leasingavtal. Ränteläget har höjt månadskostnaden och antalet tvister såväl som anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har ökat. Carl-Erik Stjernvall, teknisk expert på Riksförbundet M Sverige, reder ut vad som gäller angående privatleasing.

Nya skrotningspremien redan en flopp27.9.2024 05:50:00 CEST | Pressmeddelande

Den 20 augusti infördes en skrotningspremie riktat till den som skrotar en äldre bil med förbränningsmotor och byter till en elbil. Regeringen valde att gå vidare med den villkorade skrotningspremien trots kritik från flera remissinstanser, däribland M Sverige. De pengar som avsatts för 2024 räcker till ungefär 5 000 premier per månad. När den första månaden summeras noterar dock Boverket endast 24 färdiga ärenden.

Varningsklockor kring privatleasing, Hedin Bil agerar i strid med avtal6.9.2024 06:50:00 CEST | Pressmeddelande

Privatleasing har de senaste åren varit ett populärt sätt för privatpersoner att ha tillgång till bil. Men ränteläget har höjt månadskostnaden och antalet tvister såväl som anmälningar till Allmänna Reklamationsnämnden, ARN, har ökat. Dessutom har den stora återförsäljaren Hedin Bil fakturerat kunder för olika kostnader i samband med återlämningen, vilket strider mot avtalet. Först efter granskning från M Sverige har företaget ändrat sig.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye