Kommentar vårbudgeten: Större satsningar krävs i framtiden för kompetensförsörjningen och klimatet
Sveriges Ingenjörer konstaterar att stora utmaningar kvarstår inom kompetensförsörjningen och klimatomställningen, nu när regeringen lämnat sin vårbudget. Offensiva satsningar är nödvändiga från regeringen i kommande budgetar, kommenterar förbundsordförande Ulrika Lindstrand.
Sveriges Ingenjörers synpunkter på vårbudgeten:
- Regeringens satsning för att attrahera och behålla internationell kompetens är välkommen. Men mer behöver göras på området.
- Villkoren för ingenjörer i offentlig sektor måste bli bättre
- Regeringen tillför 100 miljoner kronor till klimatklivet, men betydligt större medel krävs i kommande budgetar för att Sverige ska klara av klimatomställningen.
Internationell talangattraktion för att attrahera gröna investeringar
Sveriges rankas högt i förmågan att attrahera gröna investeringar från utlandet. Det kunde Sveriges Ingenjörer visa i en rapport. Vår topposition hotas dock i en hård internationell konkurrens, bland annat när det handlar om tillgången till kompetens. Regeringen tillför nu 25 miljoner kronor i vårbudgeten för ökad samordning mellan myndigheter inom internationell talangattraktion.
– Andra länder har strategier och samordning för talangattraktion som Sverige saknar, vilket kan påverka omställningen till ett hållbart samhälle. Det här tillskottet är välkommet, men det finns mycket kvar att göra på området, säger Ulrika Lindstrand, förbundsordförande för Sveriges Ingenjörer.
Svårt att rekrytera ingenjörer i offentlig sektor
Regeringen tillför sex miljarder till regionerna för att stärka vården. Samtidigt finns det andra behov inom den offentliga sektorn. Sveriges Ingenjörers rapport Offentliga sektorns rekryteringsproblem hotar tillväxt och omställning visade att ingenjörslönerna efter 20 år i yrket är 10 000 kronor högre för ingenjörer anställda i privat sektor, jämfört med i offentlig sektor.
– De offentliga arbetsgivare som behöver rekrytera nyckelkompetens måste göra det i en hård konkurrens med det privata näringslivet. Det blir en jätteutmaning med de offentliga arbetsgivarnas låga attraktionskraft och lägre lönenivåer, säger Ulrika Lindstrand.
Klimatomställningen är bråttom och större investeringar krävs
I och med EU:s klimatlag ”Fit for 55” måste Sverige minska sina utsläpp med 55 procent till 2030. Om vi ska ha en svensk industri i framtiden måste den bli helt fossilfri.
– Det kommer att behövas större satsningar än de 100 miljoner som nu tillförs klimatklivet. Annars äventyras Sveriges konkurrenskraft, arbetstillfällen och välstånd, säger Ulrika Lindstrand.
Nyckelord
Kontakter
Mattias BengtssonPresschef
Tel:08-33 74 29mattias.bengtsson@sverigesingenjorer.sehttps://www.sverigesingenjorer.se/opinion-och-press/Länkar
Sveriges Ingenjörer är fackförbund och intresseorganisation för landets
högskoleutbildade ingenjörer. Förbundet är med cirka 175 000 medlemmar näst störst inom akademikerfederationen Saco. Se även sverigesingenjorer.se
Följ Sveriges Ingenjörer
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Sveriges Ingenjörer
58 procent fler långpendlare i Timrå sedan 201914.5.2024 05:37:00 CEST | Pressmeddelande
I Timrå har antalet långpendlande ingenjörer, främst till Stockholm–Solna, ökat med 58 procent sedan 2019. I totalt 13 ”Teams-trakter” har långpendlingen in till storstäderna exploderat efter pandemin. Det framgår i en ny rapport från Sveriges Ingenjörer, som visar hur distansarbete har förändrat arbetslivet för 87 000 ingenjörer.
59 procent fler långpendlare i Hofors och Gävle sedan 201914.5.2024 05:37:00 CEST | Pressmeddelande
I Hofors och Gävle har antalet långpendlande ingenjörer ökat med 59 procent sedan 2019. I totalt 13 ”Teams-trakter” har långpendlingen in till storstäderna exploderat efter pandemin. Det framgår i en ny rapport från Sveriges Ingenjörer, som visar hur distansarbete har förändrat arbetslivet för 87 000 ingenjörer.
59 procent fler långpendlare i Haparanda sedan 201914.5.2024 05:37:00 CEST | Pressmeddelande
I Haparanda har antalet långpendlande ingenjörer, främst till Stockholm–Solna, ökat med 59 procent sedan 2019. I totalt 13 ”Teams-trakter” har långpendlingen in till storstäderna exploderat efter pandemin. Det framgår i en ny rapport från Sveriges Ingenjörer, som visar hur distansarbete har förändrat arbetslivet för 87 000 ingenjörer.
61 procent fler långpendlare i Ljungby sedan 201914.5.2024 05:37:00 CEST | Pressmeddelande
I Ljungby har antalet långpendlande ingenjörer, främst till Malmö–Lund, ökat med 61 procent sedan 2019. I totalt 13 ”Teams-trakter” har långpendlingen in till storstäderna exploderat efter pandemin. Det framgår i en ny rapport från Sveriges Ingenjörer, som visar hur distansarbete har förändrat arbetslivet för 87 000 ingenjörer.
63 procent fler långpendlare i Lidköping sedan 201914.5.2024 05:37:00 CEST | Pressmeddelande
I Lidköping har antalet långpendlande ingenjörer, främst till Göteborg, ökat med 63 procent sedan 2019. I totalt 13 ”Teams-trakter” har långpendlingen in till storstäderna exploderat efter pandemin. Det framgår i en ny rapport från Sveriges Ingenjörer, som visar hur distansarbete har förändrat arbetslivet för 87 000 ingenjörer.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum